Praha - Stále více podnikatelů se začíná bouřit proti kolektivním správcům autorských práv - tedy firmám, vybírajícím poplatky za veřejné šíření děl. Část z nich se rozhodla přejít k takzvané svobodné hudbě.
Ať již k tomu, že přehrávají vlastní disky, k nimž mají práva přímo od jejich autora, či že přešli například na vysílání rádia Jamendo. To vysílá díla, jejichž autoři poskytli licenci Creative Commons, která umožňuje volné šíření. Ochranný svaz autorský (OSA) ale s takovým postupem nesouhlasí a hrozí žalobami, pokud mu podnikatelé nezaplatí.
Podle kolektivních správců autorských práv jde počet provozovatelů, kteří jim odmítají platit s odvoláním na přechod na svobodnou hudbu, do desítek. Může jich být ale podstatně více. "Určitě jsou jich už nejméně stovky," reaguje Jakub Michálek, místopředseda České pirátské strany.
Vlna přechodů k Jamendu se spustila zhruba před rokem, kdy toto téma začali popularizovat právě Piráti, kteří na svých stránkách zveřejnili návod, jak přejít jak na Jamendo, tak i další podobné poskytovatele hudby.
I za Jamendo je sice nutné platit, ale jen menší část toho, co vybírají kolektivní správci jako OSA, Intergram či OAZA.
Správci práv: Odešli, ale už se vrací
Kolektivní správci část odchodů připouštějí. "Registrujeme za poslední rok řádově desítky takovýchto provozovatelů," říká ředitel společnosti Intergram Martin Mařan, ale současně problém zlehčuje. "Registrujeme zároveň i celou řadu provozovatelů, kteří se od obdobného repertoáru vrací k běžným nahrávkám," uvádí.
Kolektivní správci
Kolektivními správci jsou sdružení, která zastupují tvůrce
OSA (Ochranný svaz autorský) - zastupuje autory, tedy textaře a hudebníky.
Intergram – zastupuje interprety a výrobce zvukových a obrazových záznamů.
OAZA (Ochranná asociace zvukařů–autorů) - nejmladší svaz, zastupuje mistry zvuku. Vznikl v roce 2003, až v roce 2006 byl oficiálně uznán. Poplatky pro ni vybírá Intergram.
A problém nevidí ani „konkurenční“ OSA, která prý zaznamenala pouhé jednotky lidí, kteří jí přestali platit poplatky s poukazem na to, že pouštějí svobodnou hudbu prostřednictvím rádia Jamendo.
"Nicméně po krátkém čase se vrátili zpět s tím, že tato hudba způsobila úbytek zákazníků, a tak chtějí nabídnout hudbu, kterou si jejich zákazníci žádají," dodává ředitel OSA Roman Strejček.
Relevantnost jejich tvrzení se nepodařilo deníku Aktuálně.cz ověřit – žádného provozovatele, který se vrátil od Jamenda k OSA a Intergramu, neobjevil a ani kolektivní správci na něj neposkytli kontakt. "Neslyšel jsem o tom. Lidem především vyhovuje, že se tam nepouští reklamy, které v restauracích ruší," říká Michálek.
A co když to přepnou?
Jedním z těch, co se rozhodli přejít na svobodnou hudbu, je Jan Vonka, který provozuje v Nové Pace na Jičínsku pizzerii a chce mít pro zákazníky hudební kulisu. K loňskému 1. dubnu OSA i Intergramu vypověděl smlouvu a přešel na rádio Jamendo. I za ně platí – ale zhruba čtvrtinu toho, co do té doby dosavadním kolektivním správcům.
"Zatímco Intergram nereagoval, OSA mě poslala do háje," říká Vonka. OSA totiž přechod na svobodnou hudbu neuznává a po panu Vonkovi chce peníze proto, že má prostě rádio, předminulý týden mu poslal i předžalobní výzvu: pokud neuhradí dlužných 2900 korun za minulý rok, skončí případ u soudu.
OSA totiž argumentaci, že za vysílání Jamenda nemusí provozovatelé jeho svazu platit, neuznává. "Jamendo je rádio a platí v tomto případě rozšířená kolektivní správa," říká nekompromisně Strejček. "Stejně tak si můžete za dvě hodiny přeladit," dodává.
Jinými slovy: máte rozhlasový přijímač či pouhý počítač a už jen z toho důvodu jste povinni platit poplatky kolektivním správcům.
Mediální bublina i legitimní distribuce
Podle Strejčka jsou navíc licence Creative Commons mediálně nafouknutá bublina a Jamendo vysílá i díla autorů, které zastupují kolektivní správci jako právě OSA. "Poskytnutím licence opravňuje autor použít jeho dílo k nekomerčním účelům. A to případ Jamenda rozhodně není, to je také komerční rádio," argumentuje Strejček.
Naopak Intergram tvrdí, že svobodnou hudbu respektuje a v takovém případě odměny pro nositele práv nevybírá.
„Obecně vnímám Jamendo a podobné jako legitimní způsob distribuce, kdy muzikanti, kteří z jakýchkoli důvodů nechtějí mít nic společného s existujícím hudebním průmyslem (což je jejich svaté právo a vcelku jim v tom fandím), nalezli uplatnění pro svoji hudbu u obdobně smýšlejících provozovatelů,“ říká Mařan.
Čekání na precedent
Podle právníka Michala Šalomouna je problém v tom, že rádio Jamendo je v Česku příliš čerstvý „fenomén“, a tak zatím není žádný precedent, který by rozhodly soudy. „Jednání v prvním takovém případě nařídil soud na září,“ uvádí Šalomoun, který se na problematiku autorských práv specializuje.
Existuje už ovšem precedent v jiném případě. Letos v lednu totiž uspěl René Vaněček, který v Kadani provozuje Klub Pohoda. A návštěvníkům pouští CD od regionálních kapel. Poplatky za veřejné šíření hudby po něm chtěl Integram – ale neúspěšně. Vaněček u soudu uspěl s argumentací, že se dohodl o poskytnutí práv s autory nahrávky.