Praha - V srpnu loňského roku si vzali teroristé do vlaku z Amsterdamu do Paříže kalašnikov a devět zásobníků. Nejspíš jen přítomnost amerických vojáků v civilu, kteří útočníky zneškodnili, tehdy zabránila tragédii. Evropa nyní hledá cesty, jak podobným případům zabránit a jak zajistit ve vlacích napříč kontinentem bezpečnost.
O záležitosti debatovali ve středu v Paříži šéfové největších evropských železničních společností, včetně německých Deutsche Bahn či francouzských SNCF. Svého zástupce tam měly i České dráhy.
"Mluvilo se o možnosti dát na nádraží bezpečnostní rámy, ale to by bylo příliš složité," popisuje šéf ČD Pavel Krtek. Problém s rámy je v tom, že na nádraží míří cestující i jinými vlaky a bylo by technicky a hlavně finančně příliš náročně je všechny uhlídat. Navíc právě volný průchod nádražím je obrovskou konkurenční výhodou železniční dopravy proti té letecké, kde musí lidé počítat se zdržením kvůli bezpečnostním kontrolám.
Za mnohem pravděpodobnější se tak považuje masivnější instalace kamer na nádražích i ve vlacích, a to i těch, které budou umět rozeznávat obličeje a odhalovat potenciálně nebezpečné jedince. Kdo ponese náklady, není zatím jasné.
V materiálu předloženém experty CER (Společenství evropských železničních společností), kterým se šéfové dopravců zabývali, jsou i možné dopady přímo na jednotlivé firmy. Těm se doporučuje nejen školit personál na rozpoznávání potenciálních teroristů, ale hlavně v tom, jak v případě krizové situace jednat. Zároveň by se měla utužit spolupráce evropských tajných služeb - ty by měly více komunikovat i s železničními dopravci.
Objevit se mají i kampaně, ve kterých bude na nutnost bdělosti upozorňována i veřejnost. Jde například o radu, že je dobré nahlásit opuštěné zavazadlo.