Německo po nehodě tvrdě kritizuje české železnice. Nejsou dobře zabezpečené, varuje

Ekonomika Ekonomika
5. 8. 2021 11:20
Zabezpečovací systém na českých železnicích je nutné urychleně revidovat, varuje čestný předseda německého sdružení cestujících Pro Bahn Karl-Peter Naumann. Reaguje tak na středeční nehodu u Domažlic, při níž se srazil expres z Mnichova s dalším osobním vlakem, a která si vyžádala tři oběti a desítky zraněných. Kriticky se ozvali i další zástupci německých železničních organizací.
Foto: Reuters

"Český zabezpečovací systém na železnici je třeba urychleně revidovat. Vláda o tom ví a pracuje na tom, ale bude to trvat dlouho," citoval web Zdopravy.cz čestného předsedu německého sdružení cestujících PRO BAHN Karla-Petera Naumanna.

Ke kritice se přidala také železniční organizace Allianz pro Schiene (Kolejová aliance), která v Německu sdružuje přes 150 firem ze železničního sektoru. "Česká republika je v oblasti bezpečnosti na kolejích i silnicích za evropských průměrem. Je toho hodně, co je třeba dohnat, zejména pokud jde o bezpečnostní systémy na kolejích," napsala aliance na Twitteru.

K příspěvku na sociální siti připojila také statistiku, která srovnává počet úmrtí  při autonehodách a vlakových neštěstích v Česku a Německu k průměru Evropské unie. Údaje pocházejí od Evropské agentury pro železnici (ERA).

V počtu mrtvých na železnicích na miliardu osobokilometrů (počet ujetých kilometrů osobních dopravců násobených počtem cestujících) dosáhlo Česko v letech 2009 až 2018 hodnoty 0,29, což je více než trojnásobek evropského průměru. Naopak Německo si s hodnotou 0,03 vede lépe než unijní průměr 0,09. Data současně ukázala, že v ČR je v autě osmnáctkrát vyšší pravděpodobnost úmrtí než ve vlaku.

O potížích s bezpečností v Česku ve středu psala také německá média. Agentura DPA napsala, že na české železnici stále dochází k nehodám a že místní zabezpečovací technika je na mnoha místech považována za zastaralou. Německá média rovněž připomínají, že při loňské srážce osobních vlaků u Perninku na Karlovarsku zahynuli dva lidé včetně jednoho Němce. "Dosud se ale nic neudělalo," řekl k tomu v ranním magazínu Brisant reportér ARD.

Středeční nehoda se odehrála na jednokolejné trati u obce Milavče na Domažlicku. Ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) uvedl, že vlak Západní expres projel návěstidlo v poloze Stůj ve výhybně Radonice. Vlak tedy vjel na úsek bez povolení. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky. Policie věc šetří jako možné obecné ohrožení z nedbalosti.

Ve vlaku z Mnichova jelo několik německých občanů, kteří byli následně i mezi zraněnými. U nehody tak zasahovali také němečtí záchranáři, bavorský červený kříž na místo vyslal 15 záchranářských a sanitních vozidel s celkem 50 zdravotníky. Šéf zásahu bavorských záchranářů Tobias Muhr ČTK řekl, že spolupráce s Čechy byla hladká, protože každý věděl, co má dělat. Televize ARD uvedla, že mezi zraněnými Němci byli mladí lidé, kteří mířili do Prahy na prázdniny.

Podle Správy železnic (SŽ) je trať, na které k neštěstí došlo, vybavena kromě návěstidel i reléovým zabezpečovacím zařízením a provoz na ní dálkově řídí dispečer. Nejvyšším zabezpečovacím zařízením na tuzemských tratích je evropský systém ETCS, který automaticky zastaví vlak na dálku. V zemi je jím však nyní vybaveno pouhých 569 kilometrů tratí z celkových 9000 kilometrů železnic. Zařízení má instalován také jen zlomek lokomotiv a motorových vozů. Celkové náklady na zavedení systému ETCS budou podle odhadu ministerstva dopravy v následujících letech přesahovat 100 miliard korun.

Lukas Iffländer z vedení sdružení PRO BAHN se domnívá, že právě chybějící moderní bezpečnostní systém a zastaralé traťové zabezpečovače umožnily, že strojvedoucí expresu projel příkaz k zastavení. Jako řešení vidí Iffländer zmíněné plošné nasazení ETCS. "A to ideálně na aplikační úrovni 2," řekl. Systém má celkem tři úrovně. 

"Pokud jde o železniční přejezdy, tak to v Česku není o moc horší než v Německu. Na vedlejších tratích je i u nás mnoho přejezdů bez závor, které jsou na předních místech statistik nehodovosti," dodal.

Srážka vlaků si vyžádala tři oběti, jsou mezi nimi oba strojvůdci, o život přišla také jedna cestující z regionálního vlaku RegioShark. 

Video: Oba mrtvé strojvedoucí jsem znal. Je tragédie, že se nevrátí k rodinám, říká Zazvonil

Na reakci měli jen pár vteřin. A nedovedu si představit, že by neudělali maximum pro to, aby následky odvrátili, říká šéf Aliance drážního provozu. | Video: Michael Rozsypal
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

"Naše země není otevřená". Američané začali vyhošťovat tábořící migranty z Haiti

Americké úřady začaly s vyhošťováním tisíců lidí původem z Haiti, kteří se tento týden utábořili na hranici mezi Mexikem a Texasem. Úřady dnes vypravily první tři lety na Haiti, řekl agentuře AP nejmenovaný zdroj. Bezpečnostní složky také zablokovaly vstup do Texasu z mexické strany. 

Tento týden dorazilo do okolí texaského města Del Rio z Mexika zhruba 14 tisíc lidí. Utábořili se u mostu, který spojuje mexický a texaský břeh řeky Rio Grande, tvořící hranici mezi Mexikem a USA. Většina migrantů je z Haiti, ale i zemí Střední Ameriky.

V sobotu americké ministerstvo vnitřní bezpečnosti oznámilo, že navýší přepravní kapacity pro vyhoštění lidí, kteří nezákonně překročili hranici. Ministerstvo uvedlo, že "naše hranice není otevřená, a lidé by se neměli vydávat na nebezpečnou cestu". Migranti by měli být navráceni do země původu, aniž by dostali možnost si podat žádost o azyl.

Další zprávy