Rychlost 200 km/h na českých kolejích nemusí být sen. Testuje se na rovině u Břeclavi

ČTK ČTK
Aktualizováno 13. 1. 2020 16:17
Na vybraných úsecích českých železničních koridorů by se mělo v nejbližších letech začít jezdit dvousetkilometrovou rychlostí. Správa železnic v pondělí vykonala zkušební jízdu mezi Brnem a Břeclaví.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: ČTK

V budoucnu by měl mít úsek pro tuto rychlost délku 12 kilometrů a bude mezi Vranovicemi a Podivínem, řekl novinářům při jízdě generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Na této trati byl také dosažen dosavadní český rychlostní rekord na železnici. Pendolino po ní jelo v roce 2004 rychlostí 237 kilometrů za hodinu.

Česká legislativa zatím umožňuje jízdu rychlostí maximálně 160 kilometrů za hodinu. Při vyšších rychlostech je potřeba stavebních úprav na trati i ve stanicích, klíčové je zrušení veškerých úrovňových křížení pro auta či pro chodce.

"S testováním jsme začali už loni v prosinci. Jedná se o jeden z mých cílů zvýšit rychlost na české železnici a zatím máme vytipované čtyři úseky, celkově jde o desítky kilometrů," řekl Svoboda.

Dalšími úseky mají být Choceň - Uhersko, Ejpovický tunel na trati z Prahy do Plzně a některé úseky přestavovaného koridoru z Prahy do Českých Budějovic. V úvahu připadá ještě také část tratě mezi Přerovem a Olomoucí.

Prvním by mohl být podle Svobody Ejpovický tunel, trať do Břeclavi by mohla být v roce 2025. "Náklady odhadujeme ve stovkách milionů korun a veškeré investice budeme dělat my, kraj nebude platit nic," řekl Svoboda. Mimo jiné je potřeba přestavět stanice v Zaječí a Podivíně.

Správa železnic při pondělním testování dvousetkilometrové rychlosti mezi Brnem a Břeclaví zkoušela také funkčnost nejmodernějšího zabezpečovacího systému na dráze ETCS (European Train Control System). Jde o systém, který dokáže nejen na dálku zastavit lokomotivu, pokud strojvedoucí udělá chybu, ale zároveň kontrolovat a snižovat rychlost, pokud to neudělá sám strojvedoucí. Systém průběžně kontroluje, že vlak jede v tom traťovém úseku, kde má být.

Svoboda předpokládá, že systém ETCS bude plně hlídat koridorové tratě nejpozději v roce 2030. Všichni dopravci už by jím měli mít vybavená vozidla v roce 2025, aby jej mohli používat tam, kde v tu chvíli bude, řekl.

Zatím je v Česku tímto systémem, který se postupně zavádí i na hlavních tratích v ostatních evropských zemích, osazeno 255 kilometrů tratě mezi Kolínem, Českou Třebovou a Břeclaví. "Do roku 2030 by měly být osazené všechny koridory, ale uvidíme. V zahraničí včetně západní Evropy tento termín neustále posouvají," řekl Svoboda.

Ještě letos má být systém ETCS instalován na trať mezi Břeclaví, Přerovem, Ostravou a Petrovicemi u Karviné, již se instaluje na trati z Prahy do Votic, v dalších letech jsou v plánu další úseky.

Rychleji než 160 kilometrů za hodinu se jezdí například v Rakousku na tzv. Západní dráze z Vídně do Lince, vlaky zde mohou na nové trati jezdit až 230 kilometrů za hodinu, v Německu jezdí vlaky ICE okolo 300 kilometrů za hodinu. V Polsku se zatím jezdí po nové trati z Varšavy do Katovic a do Krakova 200 kilometrů za hodinu. V Česku by se měla stavět ve 20. letech nová trať pro dvousetkilometrovou rychlost z Brna do Přerova.

Video: Strojvedoucí si někdy hrají s mobily, za nehody může lidský faktor, říká drážní inspektor

Vlaků není třeba se bát, za většinu nehod může selhání konkrétního člověka, strojvedoucí si hrají s mobilními telefony, ale nikdo nám to nepřizná | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 4 hodinami

Boeing kvůli počasí opět odložil zkušební let letounu 777X

Americká strojírenská společnost Boeing v pátek stejně jako ve čtvrtek odložila zkušební let svého širokotrupého letounu 777X kvůli špatnému počasí. Oznámila to firma. Dodala, že se o let znovu pokusí v sobotu v 19:00 SEČ.

Zkušební let stroje 777X se měl původně uskutečnit již loni v létě, Boeing ho ale odložil a zdůvodnil to problémy s křídly, softwarem a dodávkami motorů firmy General Electric.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 5 hodinami

Kvůli silným bouřím a záplavám na Madagaskaru zemřelo 21 lidí

Silné bouře, které postihly severozápad Madagaskaru, si od neděle vyžádaly 21 mrtvých. Dalších 20 lidí se pohřešuje, uvedly dnes madagaskarské úřady. Prudký déšť, který na ostrově způsobil záplavy a sesuvy půdy, zasáhl téměř 90 000 lidí. Část země má narušenou infrastrukturu a hrozí nedostatek jídla, píše AFP.

Rozvodněná řeka například v městečku Mitsinjo smetla 24 lidí, z nich čtyři byli nalezeni mrtví, zbývajících 18 se pohřešuje. Ve 120 kilometrů vzdálené vesnici Tsaramandroso přišli o život rovněž čtyři lidé. Dalších devět lidí zemřelo ve městě Maevatanana, většina z nich v těžební oblasti.

Deště také poničily části dvou hlavních silnic, které spojují severozápad země se zbytkem ostrova, a odřízly tak několik vesnic. Voda na jednom místě odnesla zhruba 700 metrů dlouhý úsek silnice.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Představitelé EU i britský premiér Johnson podepsali brexitovou dohodu

Představitelé Evropské unie a Spojeného království dnes splnili jeden z posledních formálních požadavků před odchodem Británie z EU: Brusel i Londýn podepsali brexitovou "rozvodovou" dohodu, která by po ratifikaci Evropským parlamentem měla za týden ukončit spojení Spojeného království s unijní "sedmadvacítkou", informovala agentura AFP.

Dohodu nejprve za EU podepsala předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová a předseda Evropské rady Charles Michel. Následně byl dokument odeslán do Londýna, kde jej podpisem stvrdil britský premiér Boris Johnson.

Europarlament bude o ratifikaci dohody hlasovat 29. ledna. Opustit EU by Británie měla po 47 letech členství o půlnoci 31. ledna.

Zdroj: ČTK
Další zprávy