Z České pošty mizí plyšáci i ponožky. Omezí doplňkový prodej

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
15. 3. 2014 16:22
Po vlně kritiky zmizí z nabídky na pobočkách České pošty všechno zboží, které přímo nesouvisí s poštovní činností.
Foto: Kateřina Vokurková

Praha - Po vlně kritiky zmizí z nabídky na pobočkách České pošty všechno zboží, které přímo nesouvisí s poštovní činností. Omezení takzvaného doplňkového prodeje potvrdily online deníku Aktuálně.cz čtyři na sobě nezávislé zdroje z tohoto státního podniku.

Po cigaretách, které vedení pošty stáhlo z prodeje už na konci února, brzy zákazníci na pobočkách neuvidí ani vitríny s plyšáky, hračkami, cukrovinkami, silonovými punčochami, ponožkami, hasicími přístroji a dalším nepoštovním zbožím.

Nabízet tyto produkty v terénu lidem údajně nebudou muset ani doručovatelé.

Podle zdrojů online deníku Aktuálně.cz mají na přepážkách zůstat pouze noviny, časopisy, SIM karty mobilních operátorů a papírenské produkty, jako jsou obálky nebo pohledy a samozřejmě poštovní známky.

„V současné chvíli probíhají v doplňkovém prodeji změny, které souvisí s novou strategií prodeje a zúžením portfolia,“ odpověděla na dotaz online deníku Aktuálně.cz mluvčí České pošty Marta Selicharová bez dalších podrobností.

Informaci potvrdila také Federace výkonných zaměstnanců České pošty.

„Stažení doplňkového zboží, které nesouviselo s poštovní činností, je krok dopředu,“ reaguje na omezení kritizované činnosti prezident federace Miroslav Prokop.

Jak teď plnit limity?

Zaměstnanci, s nimiž Aktuálně.cz hovořilo, sice vnímají tuto změnu veskrze pozitivně, přesto se obávají, že jim Česká pošta nesníží limit pro prodej doplňkového zboží ve výši alespoň 800 korun měsíčně jako podmínku pro pohyblivou složku mzdy.

„Obávám se, že plány na prodej zboží zůstanou a my je nyní nedokážeme splnit,“ říká například jedna ze zaměstnankyň na pobočce, která si přála zůstat v anonymitě.

Odbory zatím vyčkávají, jak se pošta k prodejním limitům postaví. „Jestliže se snížilo portfolio nabízených produktů, měl by logicky klesnout i limit,“ domnívá se Prokop. Podle něj bude dalším cílem odborů dosáhnout také zmírnění limitů v oblasti nabízených finančních služeb.

„Budeme dále pokračovat v tlaku na Českou poštu, aby se celková situace ve státním podniku uvedla do nějaké rozumné míry,“ slibuje Prokop.

Doplňky nevadí, nátlak ano

Podle odboráře Prokopa nicméně nebyly zásadním problémem samotné doplňkové prodeje. „Nejsme v podstatě proti doplňkovým prodejům jako takovým. Vadí nám spíše to, jakým způsobem pošta vyvíjí nátlak na plnění limitů,“ říká Prokop.

Dosud platí, že pošťáci mají každý měsíc prodat zboží za 800 korun, losy v hodnotě 150 korun a minimálně jednu SIM kartu za 200 korun.

„Dále musíme každý měsíc udělat smlouvu na stavební spoření, úvěr nebo pojištění. Pokud se nám nepodaří splnit limit, přijdeme o peníze,“ říká další zaměstnankyně České pošty. „Pokud za celý rok neudělám žádnou smlouvu, dostanu padáka,“ dodává.

Jen v loňském roce tvořil doplňkový prodej podle České pošty zhruba 400 milionů korun tržeb, což představuje čistý zisk 120 milionů korun. Doplňkový prodej firma odůvodňuje poklesem listovních služeb a snahou uživit rozsáhlou síť, která disponuje více než 3100 pobočkami. Podle posledních dostupných údajů pošta v roce 2012 generovala tržby 20 miliard korun. Čistý zisk pak představoval 261 milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy