Pošťáci v kleštích. Za prodej v terénu jim hrozí pokuty

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
Aktualizováno 5. 3. 2014 12:13
Poštovním doručovatelům hrozí za porušení vyhlášek o zákazu podomního prodeje pokuty.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Česká pošta

Praha – Pošťáci se sice zbavili povinnosti nabízet lidem cigarety, i nadále však musí prodat takzvané doplňkové zboží v celkové hodnotě alespoň 800 korun měsíčně. K tomu ještě stírací losy za 150 korun a předplacenou mobilní kartu za 200 korun.

Pokud se jim nepodaří splnit limity, přijdou o část pohyblivé složky mzdy. Ta se podle pošťáků, s nimiž online deník Aktuálně.cz hovořil, pohybuje okolo tří tisíc korun.

Sankce ale hrozí i těm, kdo budou zboží lidem u jejich domů či bytů nabízet – ať už půjde o finanční produkty, levné telefonování, sladkosti, punčochy, hasicí přístroje, nebo další zboží. Čím dál více měst a obcí totiž zakázalo takzvaný podomní prodej. Za porušení místní vyhlášky hrozí pokuta až 200 tisíc korun.

Podle České pošty doručovatelé ale vyhlášky neporušují. V rámci své činnosti totiž pouze poskytují informace o produktech, přímý prodej neprovádějí. Sdělila online deníku Aktuálně.cz mluvčí pošty Marta Selicharová.

„O podomní prodej se v případě poštovních doručovatelů skutečně jedná. Hrozí jim sankce,“ kontruje Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení ochrany spotřebitelů, které už obdrželo řadu stížností na praktiky pošťáků.

Odboráři pošty ale uklidňují: Místní vyhlášky lze upravit.

Lidé nás znají, ale...

„Znamená to nejen hrozbu, že nám za nedodržený limit bude stržena část pohyblivé složky mzdy, ale obávám se také, že případnou pokutu budeme muset zaplatit my. Za to, že jsme se nechali chytit,“ obává se jeden z poštovních doručovatelů z jižní Moravy, který si nepřál být jmenován.

On ani nikdo z jeho kolegů nicméně zatím pokutováni – nebo přinejmenším varováni – ze strany obce nebo zákazníků nebyli. „Naší zákazníci nás znají, takže jsou k nám shovívaví,“ dodává.

Větší problémy zatím nezaznamenali ani zástupci měst a obcí, u nichž si občané mohou stěžovat. Alespoň ne ti, které oslovilo Aktuálně.cz.

„I pro poštovní doručovatele platí, že pokud v rámci doručování poštovních zásilek nabízí současně prodej produktů či služeb bez předchozí objednávky občanem, jedná se o podomní prodej. Dosud jsme ale stížnosti na praktiky doručovatelů nezaznamenali. Možná právě proto, že svého poštovního doručovatele občan zná,“ říká referentka pro vnější vztahy města Břeclavi Eliška Windová.

„Doposud jsme neprojednávali ani nesankcionovali porušení nařízení města Přerova pracovníky České pošty. Pokud by ale při svých pochůzkách nabízeli a prodávali drobné zboží a finanční produkty, bylo by to zcela jistě v rozporu s platným tržním řádem města Přerova,“ potvrzuje i vedoucí oddělení obecního živnostenského úřadu města Přerova Petr Věrný.

Stačí oslovení

První stížnosti už se objevily například v Karviné, Velkém Meziříčí nebo Blansku. Více ale městům vadí „specializovaní“ podomní prodejci – například Karviná podle své mluvčí Šárky Swiderové uložila pokuty především prodejcům nabízejícím energie.

České poště nebyla do dnešního dne udělena žádná pokuta ve věci podomního prodeje.

"V minulosti již samozřejmě byly řešeny případy, kdy Česká pošta byla nařčena z protiprávního postupu, vždy však šlo spíše o drobné nedorozumění, které bylo možno vyřešit vzájemným vysvětlením stanovisek a předejít tak zbytečnému konfliktu z důvodu rozdílného pohledu na text zákona," potvrzuje mluvčí pošty Selicharová.

V Českých Budějovicích preventivně začali komunikovat s městem sami pošťáci. „Doručovatelé si předběžně zjišťují, zda neporušují místní vyhlášku,“ říká Jan Kostík ze správního odboru radnice.  Při stížnosti je však správní odbor připraven postupovat vůči zaměstnancům státního podniku stejně jako vůči kterýmkoli jiným prodejcům.

Údajně značné množství stížností už od lidí obdrželo Sdružení obrany spotřebitelů. „Dochází k nabídce zboží a služeb. Není přitom rozhodné, zda skutečně dojde k uzavření smlouvy. Podstatná je skutečnost, že spotřebitel je osloven mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele s nabídkou zboží či služeb a není na tuto nabídku připraven,“ vysvětluje předsedkyně sdružení Gerta Mazalová.

„Doručovatelé tak mají nelehkou volbu. Buď se postavit proti nařízení zaměstnavatele a čelit případným pracovněprávním dopadům, nebo se snažit prodávat a bát se pokuty od obecní policie,“ říká Mazalová.

Odboráři nicméně zatím žádné stížnosti ze strany pošťáků na tento rozpor neobdrželi. „Místní vyhlášky jsou vcelku flexibilní. Pokud se někde na problém v oblasti činnosti doručovatelů narazí, bývají zpravidla trochu poupraveny a problém je odstraněn,“ říká předseda podnikového koordinačního odborového výboru České pošty Karel Koukal.

 

Právě se děje

Další zprávy