Praha - Začátek roku 2009: přibližně 4700 zaměstnanců. Začátek roku 2010: zhruba 3300 lidí ve stavu. Rozdíl: mínus třetina. Takový je výsledek turbulencí, které zažily za jediný rok České aerolinie.
Ještě o stovku se pak "stav" v ČSA sníží mezi lednem a únorem, když budou "vyvedeni" pracovníci bezcelních obchodů. ČSA Duty Free totiž v tendru získala společnost Aelia Czech Republic, člen mezinárodní skupiny Lagardére Services. Kupní cena je 760 milionů korun.
V rámci úsporných opatření dostalo výpověď zhruba šest set zaměstnanců z osmi set plánovaných. Dalších osm set přechází do nově vyčleněné dceřiné společnosti zajišťující handling (tedy služby spojené s odbavením zavazadel). Podle informací deníku Aktuálně.cz bude nově vzniklá společnost nést nakonec název ČSA Handling. Tedy až ji zapíše soud do obchodního rejstříku.
Zaměstnanci převedení do ČSA Handling navíc přijdou o sílu odborových organizací ČSA. "Kolektivní smlouvy, které nyní platí si odnesou s sebou, respektive se jakoby naklonují. Na rok 2011 si ale budou vyjednávat nové smlouvy sami," potvrdil deníku Aktuálně.cz zdroj blízký vedení společnosti.
Velké střídání stráží
Přitom právě odbory sehrály v letošním roce klíčovou roli při snahách zachránit leteckou společnost, která se kvůli vysokým dluhům a tvrdému úderu finanční krize řítila do záhuby. Ostatně namísto plánovaného zisku z počátku roku se ČSA "pochlubí" nakonec ztrátou přesahující tři miliardy korun.
V létě se naplno ukázalo, že ČSA se nejenže nedaří udržet plán, ale že situace je bezmála neudržitelná. Management vedený tehdy ještě Radomírem Lašákem přišel s úsporným plánem, který měl aerolinky postavit na nohy. Počítalo se v něm přitom s propouštěním a významným snižováním platů. U pilotů mělo jít až o třicet procent (tedy v průměru o 60 tisíc měsíčně).
Odbory se v tu chvíli postavily na zadní. Nepřistoupí ke škrtům, pokud v čele firmy zůstane Lašák a jeho management. Stát jako majoritní vlastník zasáhl. Vyměnil polovinu dozorčí rady, do té doby ovládané politiky. Do jejího čela postavil krizového manažera Václava Nováka, který je znám především záchranou krachujících Vítkovic.
Ten měl jediný úkol. Najít společnou řeč s odbory, ale tak aby firma skutečně přežila. O jeho instalování do dozorčí rady stály samy odbory. Jak se pak ukázalo, navrhl Novák ještě brutálnější škrty než Lašák.
Odboráři tak přislíbili nižší snížení platů, aby nedošlo na provedení Novákova plánu. A v dozorčí radě došlo k dalšímu střídání. Do čela se postavil ekonom Miroslav Zámečník, který ovšem záhy radu opustil, aby se účastnil (neúspěšně) tendru na ředitele pražské ZOO).
Spolu s Novákem odešel z ČSA také Lašák a jeho tým. Stát si totiž vybral cestu záchrany ČSA přes Letiště Praha. A tak obě firmy propojil personálně. Šéfa ruzyňského aeroportu Miroslava Dvořáka postavil zároveň do čela ČSA. Právě toto propojení, které však rozhodně nemá vyústit ve fyzické spojení obou firem, má ČSA zajistit stabilitu a přinést tolik potřebné finance. Ostatně ani letiště nevyjde zkrátka. Pád největšího klienta, který navíc zajišťuje nejvíce transferových letů na Ruzyni, by jej těžce zasáhl.
Privatizace zn. nezdařená
Rok 2009 se pro ČSA nesl ještě ve znamení jedné změny. Měla být tou nejpodstatnější v historii firmy. Národní letecký dopravce měl totiž získat nového soukromého majitele. Stát se pokusil prodat svůj zhruba 92procentní podíl ve firmě. Na jaře se do tendru přihlásili čtyři zájemci. Dva byli "diskvalifikovaní v prvním kole - americko-turecký Odien a ruský Aeroflot.
Air France, které již jednou v ČSA podíl měly, odstoupily ze soutěže v létě. Důvodem byla krize a nedostatek hotovosti.
Nakonec svou nabídku podávalo jen konsorcium Travel Service a Unimex Group. Jeho cena - miliarda korun za očištěné aerolinky nakonec vládu nenadchla a privatizace padla. Při očištění ČSA by totiž stát musel v zásadě ještě doplatit, aby měly aerolinky nulový kapitál.
Rok 2010 má být podle plánů nového managementu pro ČSA stabilizační. Díky dalším odprodejům majetku by se měly dostat do lehce černých čísel. Opravdový pozitivní výsledek, tedy neovlivněný jednorázovými položkami, se má pak dostavit v roce 2011.