Velká vodní rošáda. Mattoni se zbavuje monopolu, Toma bude nově patřit pod Coca-Colu

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
26. 8. 2019 11:10
Coca-Cola kupuje českého výrobce balených vod Toma. Prodej firmy nařídil skupině Karlovarské minerální vody již dříve Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) při nákupu české PepsiCo, pod kterou Toma spadala. Cenu transakce ani jedna ze stran nezveřejnila, smlouva má platit od září.
Foto: Antonis Koutsoukos/The Coca-Cola Company

Kromě samotného výrobního závodu Tomy v Teplicích nad Metují s třemi výrobními linkami zahrnuje převod také 51 zaměstnanců a stávající smlouvy s klienty a dodavateli. Firma musela již dříve převést do závodu Toma výrobu ledového čaje Dobrá voda a výrobek přejmenovat na Toma. Coca-Cola HBC akvizicí získá právo na užití značky Toma pro vody a ledové čaje na pět let.

"Mám velkou radost, že do našeho portfolia přidáváme místní a udržitelný zdroj velmi kvalitní vody," uvedla generální ředitelka Coca-Coly HBC Česko a Slovensko Maria Anargyrou-Nikolić.

Kvalita vody z národní přírodní rezervace Adršpašsko-teplických skal je podle ní výjimečná, certifikovaná pro řadu produktů včetně kojenecké vody. "Připojení dalšího výrobního závodu v České republice je také v souladu se strategií posilovat lokálnost našeho byznysu prostřednictvím velkých investic, které jsme v posledních třech letech realizovali," dodala.

Antimonopolní úřad o podmíněné fúzi mezi PepsiCo a KMV rozhodl loni v říjnu. "Spojení soutěžitelů vzbuzovalo vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže plynoucí z rozšíření aktivit skupiny KMV při výrobě a velkoobchodním prodeji značkových neochucených a ochucených vod a značkových RTD (ready-to-drink) čajů," uvedl tehdy předseda ÚOHS Petr Rafaj.

V transakci, kterou ÚOHS posuzoval, šlo o nákup jak české, tak slovenské pobočky PepsiCo a také o maďarská aktiva společnosti nadnárodní skupiny PepsiCo. Slovenské a maďarské úřady již dříve fúzi povolily, ÚOHS však zjistil, že spojením firem by získaly KMV převahu na trhu s ledovými čaji. Proto podmínkami stanovil, že musí výrobu tohoto segmentu pod vlastní značkou omezit.

Společnost KMV založil karlovarský rodák Heinrich Mattoni v roce 1873. Současnou podobu získaly Karlovarské minerální vody a.s. v 90. letech díky výrazným investicím nových majitelů, italské rodiny Pasquale.

V Česku vyrábí skupina Mattoni 1873, do které KMV spadá, vedle tradiční minerální vody Mattoni pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka a Hanácká kyselka a také značky nealkoholických nápojů Pepsi, Mirinda, 7UP, Gatorade, Mountain Dew a další. Své produkty KMV vyváží do 20 zemí a jako mateřská společnost vlastní zahraniční značky minerálních vod v Rakousku a Maďarsku.

I v Bulharsku, na Slovensku a v Maďarsku je KMV výhradním výrobcem a distributorem nealkoholických nápojů značek firmy PepsiCo. V minulém týdnu dokončila nákup společně s PepsiCo hlavního srbského výrobce minerálních vod a nealkoholických nápojů Knjaz Miloš.

 

Právě se děje

před 57 minutami

Fanoušci Baníku vybrali 330 tisíc korun pro rodiny obětí střelby

Finanční sbírka ostravských fotbalových fanoušků na sobotním ligovém utkání Baníku proti Spartě vynesla přibližně 330 tisíc korun. Obnos bude poukázán pozůstalým sedmi obětí tragické střelby ve Fakultní nemocnici v Ostravě-Porubě.

Ve sbírce, kterou organizoval spolek Baník Baníku, podle webu sdružení bylo vybráno 326.968 korun i drobné sumy v cizích měnách. Dohromady se jedná přibližně o 330 tisíc korun.

Vedle ostravských fanoušků se do charity zapojil i samotný Baník, který z výtěžku věnoval na stejný účel 150 tisíc korun. Další peníze mezi sebou vybírají hráči a zaměstnanci klubu.

Další zprávy