Číňané vlastní patnáct ze sta nejdražších firem. Alibaba je cennější než McDonald's

ČTK ČTK
12. 6. 2019 14:29
Americký internetový obchod Amazon letos po 12 letech přeskočil Apple a Google a s ohodnocením 315,5 miliardy dolarů (7,2 bilionu korun) se stal nejhodnotnější značkou světa. Vyplývá to z žebříčku BrandZTop 100, který sestavuje reklamní agentura WPP a její firma pro průzkum trhu Kantar.
Foto: Reuters

Na prvních dvou pozicích žebříčku se v posledních 12 letech střídala dvě jména - Google a Apple. Nyní Apple s 309,5 miliardy dolarů obsadil druhou příčku a Google s 309 miliardami třetí. Čtvrté místo si udržel Microsoft.

V seznamu stovky společností figuruje letos 15 čínských firem, zatímco v prvním hodnocení z roku 2005 byla jediná. Nejhodnotnější čínskou značkou se letos stal on-line prodejce Alibaba, se 131,2 miliardy dolarů předběhl internetový podnik Tencent.

Žebříček BrandZ Top 10 nejhodnotnějších značek světa 2019:

Pořadí Značka Hodnota značky 2019
1. Amazon 315,5 miliardy dolarů
2. Apple 309,5 miliardy dolarů
3. Google 309 miliard dolarů
4. Microsoft 251,2 miliardy dolarů
5. Visa 177,9 miliardy dolarů
6. Facebook 159 miliard dolarů
7. Alibaba 131,2 miliardy dolarů
8. Tencent 130,9 miliardy dolarů
9. McDonald's 130,4 miliardy dolarů
10. AT&T 108,4 miliardy dolarů

Zdroj: CNBC/BrandZTop 100

Obchod Amazon, který založil nejbohatší člověk světa Jeff Bezos, v posledních pěti letech zvýšil svou hodnotu pětinásobně. Za poslední rok stoupla o 52 procent.

Amazon expandoval například v oblasti zdravotnictví, v dodávkách potravin a hotových jídel a s hlasovou asistentkou Alexa i ve sféře rozeznávání hlasu. "To znamená, že toto jméno má zvuk v řadě rozdílných kategorií," uvedl šéf společnosti BrandZ David Roth.

Firmy s nejrychlejším růstem hodnoty.
Firmy s nejrychlejším růstem hodnoty. | Foto: WPP

Dobře si vedly právě ty společnosti, které zvládly tento nový model různých služeb. "Značky musí pochopit, jakou hodnotu může tento typ modelu vytvořit, a měly by přijmout takový postoj, jaký by je v budoucnu přivedl k úspěchu," napsal Roth v e-mailu serveru televize CNBC.

Na celkovém žebříčku dominují technické, finanční a maloobchodní značky, zatímco nejrychleji rostoucí kategorií je luxus.

Na seznam BrandZ se dostanou jen firmy, jejichž akciemi se veřejně obchoduje, nebo zveřejňují finanční výsledky. Hodnocení vychází z rozhovorů s více než třemi miliony spotřebitelů o tisících značek a z analýz obchodních a finančních výsledků společností, s využitím dat firmy Kantar.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Čeští plochodrážníci vybojovali stříbro ve MS družstev na dlouhé dráze

Historického úspěchu dosáhli čeští jezdci v mistrovství světa družstev na dlouhé ploché dráze, když v německé Vechtě vybojovali stříbrné medaile. Josef Franc, Hynek Štichauer a Martin Málek podlehli ve finále Francouzům, kteří obhájili loňský premiérový triumf.

O velké překvapení se čeští reprezentanti postarali v semifinále, v němž před deseti tisíci diváků vyřadili favorizované Němce. Domácímu týmu nepomohl ani úřadující světový šampion mezi jednotlivci Martin Smolinski. Osminásobní mistři světa se museli spokojit s bronzem.

Dosavadním největším úspěchem českých jezdců bylo třetí místo z roku 2016 z Mariánských Lázní.

před 5 hodinami

Volejbalisté porazili na ME bez ztráty setu Estonsko

Čeští volejbalisté zaznamenali na mistrovství Evropy první výhru ve skupině D. Svěřenci trenéra Michala Nekoly dnes v Rotterdamu i díky deseti esům zdolali Estonsko 3:0 po setech 25:18, 34:32 a 28:26.

Nejvíce bodujícím hráčem utkání byl český univerzál Jan Hadrava s 23 body. Dramatický druhý i třetí set navíc vždy ukončil nechytatelným podáním.

Dalšími českými soupeři budou v pondělí mistři světa Poláci. Pak je ještě čeká Nizozemsko a Černá Hora. Do osmifinále postoupí nejlepší čtveřice.

Další zprávy