Praha - Česko si může ze skladu zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe v německém Kraillingu odvézt zásoby nafty za více než miliardu korun, k nimž se nemohlo dostat. Dnešní informace týdeníku Dotyk ČTK potvrdil mluvčí Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Jakub Linka.
Insolvenční správce však stanovil termín odvozu do 30. dubna, což je podle předsedy SSHR Pavla Švagra z technických důvodů nereálné. Za nesmyslný a umělý pak označil termín i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).
"Insolvenční správce nám sdělil poměrně průlomovou zprávu, která říká, že veškerou naftu, která je uložená v Kraillingu, nám umožní vyskladnit. Nepotvrdil tím ale naše vlastnické právo k naftě," řekl dnes novinářům na Žofínském fóru Švagr.
Insolvenční správce podle něj při minulých jednáních uvedl, že odvoz nafty zabere šest až osm měsíců. SSHR navíc od něj získala informaci, že hodlá vlastnictví nafty zažalovat. "Zájmy insolvenčního správce jsou zřejmě bohužel úplně rozdílné, než zájmy České republiky," řekl Švagr. SSHR podle něj nyní připravuje informaci bez uveřejnění pro vládu, aby mohlo Česko na situaci reagovat co nejrychleji.
"Je to náznak dobré zprávy, ale skutečně dobrá zpráva to bude až ve chvíli, kdy bude nafta na území naší republiky," reagoval pro ČTK Mládek. Odpoledne novinářům řekl, že termín odvozu nafty z Německa je nesmyslný a umělý. Podle něj je třeba vyjednat harmonogram, který bude realistický. "Osobně si myslím, že optimální by bylo, kdyby byly na převoz použity obě cesty, to jest jak vlaky, tak kamiony. Je to ale odpovědnost SSHR," podotkl.
Nafta za 1,2 miliardy korun
S insolvenčním správcem Viktoriagruppe Mirko Möllenem se Česko pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014. Podle dřívějších informací je hodnota uložené nafty 1,2 miliardy korun. SSHR kromě podmínečného přihlášení nafty přihlásila i pohledávky za dalších 300 milionů korun. Uvedla, že v této sumě jsou například neuhrazené faktury, smluvní pokuty, penále a náklady na právní služby. Až dalších 300 milionů korun pak podle zdroje ČTK při přihlašování pohledávek požadovaly české celní a daňové úřady. Češi tak celkem nárokují až 1,8 miliardy korun.
V prosinci loňského roku podala SSHR v Německu v kauze trestní oznámení na neznámého pachatele. Švagr to tehdy odůvodnil tím, že existuje podezření ze spáchání trestného činu podvodu a trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku. Z měření, které provedli předloni v prosinci němečtí celníci, vyplývá, že ve skladu v Kraillingu schází 6,3 milionu litrů paliva proti správnému evidenčnímu stavu. Od vyhlášení insolvence společnosti jsou zásobníky s naftou zaplombované.
Linka dnes ČTK zároveň potvrdil, že ve skladu v Kraillingu je stále rozbitá železniční vlečka. Právě tím Viktoriagruppe před insolvencí argumentovala, když nechtěla převoz nafty do Česka povolit. Insolvenční správce loni vyčíslil její opravu na 40 000 až 250 000 eur (1,1 až 6,8 milionu korun). Švagr dnes uvedl, že vlečka nefunguje již od poloviny roku 2014. "Samozřejmě nelze vyloučit, že nám bohužel nezbude nic jiného, než zajistit opravu vlečky na náklady SSHR," řekl. Doplnil, že pokud by byly k převozu využity autocisterny, bylo by jich pro transport třeba kolem 2500. O tom, zda jsou k dispozici, spekulovat nechtěl.
Podle aktuálního vyjádření SSHR má Česko nyní zásoby ropy a ropných produktů typu nafty či leteckého petroleje zhruba na 95 dnů, povinných je 90 dnů. Nafta, kterou má Česko uloženu v Německu, by pokryla zhruba dvoudenní národní spotřebu.