Brno - České a moravské kraje i stát čeká kvůli dotacím a dlouholetým smlouvám s Českými drahami šetření Evropské komise.
Společnost RegioJet, která je součástí firmy Student Agency, už má hotovou stížnost na kraje a celý systém regionální i dálkové dopravy v Česku.
"Stížnost je hotová, nyní vyjednáváme s úředníky komise o podrobnostech a formálních náležitostech stížnosti," řekl deníku Aktuálně.cz zástupce společnosti RegioJet Jiří Schmidt. Dodal, že pokud se nevyskytnou nějaké komplikace, stížnost do Bruselu zamíří do poloviny března.
Stížnost do poloviny března
Stížnost do Bruselu pošle firma podnikatele Radima Jančury proto, že většina krajů původně zvažovala vypsat výběrové řízení na provozovatele regionální vlakové dopravy, do kterého se chtěl Jančura se svou společností RegioJet přihlásit.
Nakonec všechny kraje podepsaly dlouhodobé smlouvy s Českými drahami a na zakázku kolem 150 miliard korun tendry buď vůbec nevypsaly, anebo vypsaly a pak zrušily.
Podle Jančury je podobné jednání protizákonné a v rozporu s názorem Evropského soudního dvora. Nabídka RegioJetu byla podle něj jednoznačně výhodnější jak pro kraj, tak pro cestující i daňové poplatníky. Zástupci RegioJetu původně zvažovali, že se obrátí na český antimonopolní úřad, nakonec se ale rozhodli, že stížnost pošlou přímo do Bruselu.
Soukromí dopravci ale nyní navíc bojují s kraji o zveřejnění některých důležitých dokumentů. Kraje zaplatí za krajskou dopravu letos osm miliard korun, z toho 2,7 miliardy přispěje krajským rozpočtům stát. "Snažíme se získat dodatky ke smlouvám s rozpočty, zatím marně, je to právní bitva. Kraje se brání, že jde o obchodní tajemství," řekl Aktuálně.cz Jiří Mužík, šéf Sdružení železničních společností
Podle Mužíka se kraje připravily o výraznou úsporu peněz. "Všude, kde se výběrové řízení konalo, dosáhly kraje až o 20 procent nižších cen za dopravu, než jsou požadavky ČD," řekl.
Vzájemné osočování
Politici ani zástupci Českých drah se podle svých dřívějších prohlášení prošetřování stížnosti RegioJetu nebojí.
Šéf Českých drah Petr Žaluda například uvedl, že Jančura se Student Agency nikdy vlaky provozovat nechtěl. Podobně mluví i hejtmani. "To, co slibuje pan Jančura, je neuskutečnitelné, nemá jediný vlak a nemá ani dostatečně vyškolený personál. Z osmdesátimiliardového kontraktu na deset let se v žádném případě nedá ušetřit 20 miliard," uvedl už dříve hejtman Pardubického kraje Radko Martínek.
Podobnou stížnost jako z Česka už řeší evropští úředníci také v Německu. Evropská komise požaduje po státních německých drahách, aby zaplatily odškodnění za předražené zakázky v oblasti regionální dopravy.
Komise podle dokumentu, který získal deník Financial Times Deutschland, rozhodla, že německé dráhy získávaly zakázky předraženě, a navíc bez výběrového řízení. Komise proto bude požadovat odškodné.