Zlatá Špotáková může zazářit i v reklamách

alt
21. 8. 2008 19:01
Stoupla i cena střelkyně Kateřiny Emmons
Barbora Špotáková při focení pro olympisjkou kampaň
Barbora Špotáková při focení pro olympisjkou kampaň | Foto: Praha olympijská

Praha - Nejen radost z vítězství přinese oštěpařce Barboře Špotákové její zlatá medaile z Pekingu. Úspěch na olympiádě výrazně zvýší částky, které bude moci inkasovat za účinkování v reklamách.

Špotáková si už velkou reklamu vyzkoušela, i když nekomerční: byla jednou z tváří kampaně podporující kandidaturu Prahy na pořádání olympiády.

"Pracuje se s ní výborně a je velmi fotogenická," říká Eda Kauba, kreativní ředitel agentury Euro RSCG, který se na tvorbě reklam podílel.

Nejslavnější čeští sportovci jako je Roman Šebrle mohou za jednu kampaň dostat řádově miliony korun, vyjádřit cenu olympijského zlata ale není podle reklamních odborníků snadné.

"Cena za účinkování v reklamě se pohybuje v řádech statisíců, ale výjimkou nemusí být ani kontrakt o řád vyšší," říká Marek Tesař z agentury Mather Activation.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte více:
Oštěp má novu legendu. Po Železném je tu Špotáková
Špotáková hází v Národním, podporuje olympiádu

Záleží ale na řadě faktorů - kromě jména sportovce i na jeho komunikačních dovednostech, šikovnosti agenta či na tom, zda je inzerentem nadnárodní nebo česká firma.

A také na příběhu. "Sportovec musí být schopen nabídnout příběh či program, jak dokáže oslovit příhodnou cílovou skupinu," říká Tesař. "Překvapivě nemusí hrát klíčovou roli atraktivita sportovní disciplíny," dodává.

Zajímavý příběh chce novým sponzorům nabídnout i střelkyně Kateřina Emmons s manželem Mattem. Jejich úspěch bude podle Tesaře hodně záležet i na tom, jak moc budou po olympiádě "vidět" v Česku. Větší šanci "prodat se" ale patrně mají ve Spojených státech.

"Pro české společnosti je zajímavá primárně Kateřina jako Češka. Příběh manželů je atraktivní, ale v globálním měřítku. Pokud bude příležitost, určitě jej využijeme," říká David Trávníček, ze společnosti Sport Invest, která střelkyni zastupuje.

Tentokrát si role vyměnili. Matthew vystřílel medaili, Kateřina gratuluje.
Tentokrát si role vyměnili. Matthew vystřílel medaili, Kateřina gratuluje. | Foto: Reuters
Čtěte více:
Emmonsovi, hvězdný pár olympiády. Polibky obletěly svět
Emmons prokletí nezlomil. Zlato ztratil poslední ranou

Ředitel agentury Leo Burnett Mark Wright je trochu skeptičtější. "Domnívám se, že značky, které by chtěly získat Kateřinu Emmons jako svou 'tvář', by rády vyzdvihly především její sportovní úspěchy a ne její osobní život," říká.

A cena? "Pokud by ji využil například velký výrobce kontaktních čoček s tím, že s jeho čočkami zákazníci zasáhnou cíl tak přesně jako ona, dovedu si představit velký kontrakt," soudí Eda Kauba.

V reklamách se mohou brzy objevit i další medailisté z Pekingu. Například střelec David Kostelecký už před olympiádou podepsal sponzorskou smlouvu s energetickou společností E.ON.

Střelec David Kostelecký.
Střelec David Kostelecký. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

"Ve smlouvě máme, že je v reklamě využitelný," potvrzuje mluvčí firmy Vladimír Vácha. Žádnou konkrétní kampaň v souvislosti s medailí ale E.ON zatím nechystá, vše teprve vyhodnocuje.

I když i čeští sportovci za reklamu inkasují miliony, výdaje domácích firem nejde srovnávat s obry typu Adidas nebo Nike, kteří si mohou dovolit zaplatit největší světová jména.

"Někteří zadavatelé investují do smluv s osobností, ale už jim nezbývá na dokonalé využití tohoto spojení," podotýká k tomu Marek Tesař. I na malém tuzemském trhu ale podle něj proběhly zajímavé kampaně, například reklamy České spořitelny s brankářem Petrem Čechem.

Čtěte také:
Phelps po triumfu zbohatne. Na Woodse a spol. ale nemá
Jak je to s bydlením a hypotékou Petra Čecha?

 

Právě se děje

Další zprávy