Ženě, které ukradli tvář, patří odškodné

Tomáš Fránek
28. 2. 2007 10:00
Brno - Nejvyšší soud rozhodl, že žena, jejíž tvář se objevila na etiketě riflí značky William & Delvin, má nárok na odškodnění od OP Prostějov.

Soud tak rozhodl dvouletý spor o to, zda zveřejněním tváře bez souhlasu ženy došlo k zásahu do osobních práv, a má tak nárok na sto tisícové odškodnění.

Nejvyšší soud tím zrušil verdikt Vrchního soudu v Olomouci, který sice ženě přiznal to, že firma neoprávněně zasáhla do jejích práv na ochranu osobnosti, sto tisícové odškodnění ale nepřiznal.

Fotky nemusí být vulgární

Podle soudců Vrchního soudu totiž zveřejněním fotek na etiketě nedošlo k negativnímu poškození ženy, nesnížila se ani její vážnost, ani důstojnost.

"Podoba žalobkyně na etiketě má umělecký charakter a není dehonestující ani vulgární," uvedli olomoučtí soudci.

Nejvyšší soud ale nyní rozhodl opačně. Podle senátu Nejvyššího soudu pod vedením Pavla Pavlíka totiž možnost, že došlo k zásahu do osobních práv, není omezena jenom na případy, kdy jde o vulgarity.

"Nezadatelným právem fyzické osoby je svobodně se rozhodnout, zda jejích zákonem chráněných osobnostních hodnot (zde její podobizny) bude využito například pro komerční (reklamní) účely," uvedl soud ve svém rozhodnutí s tím, že to zakládá nárok i na přisouzení satisfakce.

Foto: OP Prostějov

Vrchní soud tak musí rozhodnout znovu a musí rozhodnutí Nejvyšší soudu ve svém verdiktu zohlednit.

OP Prostějov je největším tuzemským výrobcem dámské a pánské konfekce, zaměstnává necelých pět tisíc lidí. Předloni firma utržila 3,48 miliardy korun.

Džínsy se značkou William & Delvin vyrábí firma od roku 1996. Tuto značku firma zavedla firma poté, co jí vypověděl bez udání důvodu ředitel mnichovské centrály firmy HIS Evropa smlouvu, na jejímž základě OP více než pět let vyráběl licenční džínsové oblečení.

Tváře, cihly, bankovky

Podobné případy, kdy firma využije v reklamě bez souhlasu tvář nebo dílo, neřeší tuzemské soudy příliš často.

Loni tak Vrchní soud v Olomouci rozhodl, že společnost Bauhaus musí zaplatit za porušení autorského zákona herci a scenáristovi Zdeňku Svěrákovi náhradu 200 000 korun.

Společnost bez Svěrákova svolení neoprávněně změnila a užila část verše jeho textu písně Dej cihlu k cihle pro své reklamní účely.

"Toto dvojverší je natolik svébytné a autorsky ojedinělé, že v reklamním textu evokuje zásah do autorského díla. Jde o neoprávněný zásah do díla," řekl předseda senátu Vrchního soudu v Olomouci Vojtěch Brhel.

Firma část textu písně využila k podpoře prodeje míchačky stavebních hmot. Na nejméně 211 reklamních plochách společnosti se během září roku 2004 objevil slogan "upeč...třeba zeď". V původní písni se přitom objevuje verš "upeč třeba chleba, postav třeba zeď".

Olomoucká reklamní agentura Algraf zase použila na letáku pro provozovatele obchodů se sportovním oblečením reprodukci pětisetkorunové bankovky.

To se nelíbilo výtvarníku Oldřichu Kulhánkovi, který je autorem všech českých bankovek. Použití bankovky v reklamě bylo podle Kulhánka zásahem do autorského práva a značně snížilo jeho uměleckou pověst na veřejnosti i v uměleckých kruzích.

 

Právě se děje

Další zprávy