Praha - Po dlouhých osmi měsících čekání dorazil oficiálně na český trh iPad - tablet, který odstartoval revoluci ve způsobu, kterým jsme zvyklí obsluhovat počítače.
Češi si tak mohou vystát svou frontu na celosvětově nejžádanější dárek těchto vánoc. A pustit se do osahávání obrazovek.
V porovnání s klasickým laptopem nebo stolním počítačem je tablet méně výkonný, zato však velmi skladný a lehký. Postrádá klávesnici i myš. K ovládání tabulky s desetipalcovou dotykovou obrazovkou nepotřebuje uživatel už žádné další zařízení, jen ruce.
A podle statistiky prodeje to vypadá, že jakýsi "návrat ke kořenům" ovládání lidem vyhovuje. Od dubna, kdy se iPad začal prodávat v USA, jich Apple po celém světě prodal téměř osm milionů.
Válka tabletů začíná
Zpožděné uvedení iPadu na český trh má pro místní zájemce alespoň jednu výhodu. Během roku dorazily na trh i tablety konkurence a nabídka "chytrých placek" se stále zvětšuje.
Pro ty, kterým tolik nezáleží na designu, ale ocení více nižší cenu, nabízí už dnes Samsung, Dell, HP, Asus nebo BlackBerry zajímavé řešení.
Překonat v provedení a stylu Apple je ale dosti tvrdý oříšek, seriozního konkurenta iPadu proto dnes představuje jen tablet Galaxy od Samsungu. Ten hlásí 600 tisíc prodaných přístrojů.
TIP: Uživatelský test tabletu Samsung Galaxy Tab přineseme na Aktuálně.cz v nejbližších dnech.
Obecně budou ale ceny klesat a zajímavě mohou do situace na trhu zasáhnout i mobilní operátoři s nabídkou dotovaných přístrojů. Už dnes je jasné, že vývoj dotykové technologie otevřel dveře novému formátu ovládání, než na jaký jsme byli zvyklí.
Kde Microsoft neuspěl
Není to přitom vynález Applu, s nápadem opustit klávesnici a myš přišel už v roce 2001 Bill Gates se svým Tablet PC, tenkrát ovládaným speciálním perem. Neuspěl. Nedokonalost ovládání a obrazovky zabránila masovému rozšíření a Microsoft vývoj Tablet PC postupně utlumil.
Apple načasoval uvedení svého tabletu perfektně. Lidé po něm šílí nejen proto, že na tabletu mohou přirozeně prstem ovládat, co vidí na displeji. Masový nástup tabletů notně ovlivnil také trend cloud computingu, tedy přesouvání našich dat z pevných disků a DVD na internet, kde k nim můžeme přistupovat odkudkoliv na planetě (pokud jsme připojeni k internetu) a za pomoci libovolných zařízení.
Přístroje, které s sebou nosíme, tak už nepořebují diskové mechaniky, velkokapacitní harddisky nebo řádku konektorů.
Řekni mi, kde jsi, a já ti prodám, co chci
Dramatickou změnou prochází i mediální obsah internetu. Mediální koncerny uznaly, že dostatečně velké množství lidí se namísto tištěných zdrojů informací obracejí na internet. Jeden světový titul za druhým tak začíná zpoplatňovat svůj obsah a on-line edice přizpůsobují mobilním zařízením.
Z ekonomického pohledu pak zařízení jako tablety a chytré telefony slibují obří reklamní potenciál. Díky tomu, že v žádném z těchto mobilních zařízení nechybí telefon a GPS, prozrazujeme na sebe jako uživatelé svou polohu. Tyto "nástrahy" je možné různě nastavit, stejně jako například úroveň zabezpečení soukromí na Facebooku, na druhé straně ovšem nabízí slušný uživatelský luxus.
Úžasný krok kupředu, který přinesla aplikace Google maps ve spojení s iPhonem, tedy možnost vidět na mapě, kde se právě nalézáme, a kterým směrem se díváme, se dá velmi výhodně i prodat:
Pokud doma na stolním počítači zadáme do vyhledávače například termín "vegetariánská restaurace", dozvíme se seznam receptů a restaurací v České republice, protože naše IP adresa o nás prozradí, že jsme se připojili z Česka.
Když stejný termín zadáme do mobilního zařízení s GPS, vidíme nejbližší podniky v našem okolí, protože zařízení logicky vyhledávání přizpůsobuje naší situaci.
A dejme tomu, že se nalézáme na místě, kde je vegetariánská restaurace na každém rohu a jde jen o to se rozhodnout pro jednu z nich. Pak není nic snazšího, než uživatelům určitého vyhledávače či služby nabídnout slevu.