Brno - Neúspěšný lídr ODS v Jihomoravském kraji Milan Venclík se v tichosti stal zmocněncem vlády pro výstavbu dálnice z Brna do Vídně. Smlouva s Rakouskem o její výstavbě v kontroverzní trase přes Mikulov byla podepsána minulý týden ve Vídni.
O tom, že byl Venclík jmenovaný premiérem Mirkem Topolánkem do funkce zmocněnce, se veřejnost dozvěděla až dnes na tiskové konferenci k podpisu smlouvy o trase dálnice, jeho jmenování nebylo oficiálně oznámeno.
Co bude zmocněnec mít na starosti, Venclík zatím příliš netuší.
Netuším, zda dostanu plat
"Mé pravomoci nebyly ministerstvem dopravy stanoveny. V současnosti tedy čekám na jejich vymezení," řekl deníku Aktuálně.cz Venclík. Ten musel v minulosti několikrát odvracet nařčení politických oponentů, že kupčí se zakázkami kraje.
Kdo je Milan Venclík
- Narodil se v roce 1957, celý život žije v Brně. Vystudoval strojní fakultu VUT.
- Před rokem 1989 pracoval v podniku Prádelny a čistírny města Brna. Po přeměně společnosti na akciovku se stal v roce 1992 ředitelem, předsedou představenstva a největším akcionářem.
- Z firmy odešel v roce 1996, poté podnikal a pracoval jako ředitel podniku Prádelny a čistírny města Ostrava.
- Do ODS vstoupil v roce 1996, v roce 1998 se stal místostarostou Brna-sever.
- Od roku 2002 je krajským radním.
- Je šéfem jihomoravské ODS a místopředsedou ODS Brno-město.
- Jihomoravská ODS ve volbách v roce 2008 zaznamenala nejhorší výsledek v celé republice.
- Přesto si ČSSD vybrala ODS za koaličního partnera. Vstup do koalice kritizoval ministr zdravotnictví Tomáš Julínek.
- Před volbami v roce 2004 i 2008 čelil Venclík podezření z korupce.
- Poprvé měl zpronevěřit sponzorské dary, které strana dostávala za různé protislužby.
- Loni pak média zveřejnila nahrávku, podle které ODS skrytě sponzorovala brněnská stavební firma, které Venclík přihrával zakázky.
- Obvinění se u soudu neprokázala.
Dodal, že ve své dvacetileté politické kariéře vždy prosazoval vedení nejen R52 na Vídeň, ale také diskutované silnice R43 přes největší brněnské sídliště Bystrc a vznik těchto silnic hodlá i nadále prosazovat. "Jestli je funkce vládního zmocněnce placená, netuším," řekl.
Venclík byl lídrem ODS v krajských volbách, strana ale skončila až třetí za sociálními demokraty a lidovci, šlo o nejhorší výsledek občanských demokratů v zemi.
Po volbách se Venclík dohodl se sociálními demokraty na vytvoření krajské koalice a stal se radním pro lázeňství. Venclík se také stal předsedou Rady Vinařského fondu, který rozděluje vinařům v Česku milionové dotace.
Podpis dohody s Rakouskem o trase dálnice přes Mikulov ostře kritizují občanská sdružení a upozorňují, že trasu silnice bude ještě řešit soud. Dohoda byla podepsána v den, kdy ve funkci končil ministr dopravy Aleš Řebíček.
Nejvyšší správní soud projednává žalobu obcí a občanských sdružení, která může zásadním způsobem ovlivnit plán na dobudování R52.
Česko dělá chybu?
"Vyhoví-li soud podané žalobě, je pravděpodobné, že se realizace této silniční komunikace odsune do vzdálené budoucnosti. České republice tak hrozí blamáž, když nebude schopná dostát závazkům, které nyní přijala vůči Rakousku a dobudovat kapacitní silniční komunikaci k rakouské hranici u Mikulova," uvedl Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.
Toho se ale krajští politici neobávají. "Máme náš postup prověřený všemi ministerstvy vnitra i pro místní rozvoj a máme potvrzeno z několika zdrojů, že to byl postup správný," tvrdí radní Anna Procházková.
"Jak může Česko podporovat silnici, na kterou nedá Evropská unie kvůli porušování evropských předpisů ani euroa jejíž příprava je v současné době předmětem šetření Nejvyššího kontrolního úřadu?" diví se Doucha.