Velkým prodejcům se dařilo, malým ne

Marek Odstrčilík
17. 3. 2006 10:40
Praha - Hlavně díky výprodejům rostly v lednu tržby především velkým prodejcům. Meziroční růst tržeb celkem zrychlil na 6,4 procenta z prosincových 3,7 procenta. Nejlépe se prodával textil a obuv, naopak hůře pak farmaceutické zboží a kosmetika.
Móda se zde prodávala již před šedesáti lety
Móda se zde prodávala již před šedesáti lety | Foto: Josef Mašek

Uvedl to dnes Český statistický úřad. Nejvíc rostly tržby velkých firem se 100 a více zaměstnanci. Naopak malým prodejnám do 19 zaměstnanců tržby klesaly.

Podle hlavního ekonoma Vladimíra Pikory z Next Finance se opět ukazuje, že velcí prodejci drtí ty malé. "Zatímco obchody s 50 až 99 zaměstnanci zaznamenali růst tržeb o skoro 12 procent, podniky s méně než 20 zaměstnanci zaznamenali pokles tržeb. Podobně jako v průmyslu se tedy ukazuje, že podmínky pro malé podniky jsou v ekonomice velmi nepříznivé, dodává Pikora.

Ceny nejvíc klesaly v prodejnách textilu a obuvi. Ceny zboží v obchodech klesly meziročně o 1,1 procenta. Z výsledků je patrné, že akční prodeje nejen že nominální hodnotu tržeb nesnižují, ale naopak významně podporují její růst, uvádí ČSÚ.

"Za celý rok 2006 by mohly tržby vzrůst o zhruba 4,5 %. Důvodem bude jednak růst reálných mezd a jednak o trochu nižší počet nezaměstnaných, kteří budou utrácet více než v minulosti," říká Pikora.

 

 

Právě se děje

Další zprávy