Supermarkety zavádějí luxusní výrobky

eko, ČTK
19. 12. 2005 15:02
Praha - Obchodní řetězce začaly přizpůsobovat nabídku zboží ve svých prodejnách kupní síle obyvatelstva, která se velmi různí podle regionů.

Tak například společnost Ahold Czech Republic v několika pražských prodejnách Albert rozšířila nabídku luxusních potravinářských výrobků a stejnou úpravu sortimentu zboží plánuje i v Brně, kde lidé rovněž pobírají nadprůměrné mzdy. Obchodníkům díky této nadstandardní nabídce rostou tržby.

"Kupní síla je v různých oblastech ČR výrazně rozdílná. Například v severních Čechách lidé většinou počítají každou korunu, ale třeba v Praze, kde jsou soustředěny nejvýznamnější firmy a instituce a kam přijíždí hodně zahraničních turistů, utrácejí lidé rádi i za luxusnější položky," řekla mluvčí společnosti Ahold Czech Republic Kateřina Černá.

Ahold proto v Praze zavedl prodej luxusního zboží v sedmi supermarketech Albert. "Pro tyto provozovny je charakteristické, že v žádaném luxusnějším sortimentu mají proti klasickým Albertům značně rozšířenou nabídku. Prodej tohoto zboží samozřejmě vylepšuje obraty prodejen," uvedla Černá.

Také společnost Tesco Stores ČR rozšířila nabídku luxusního zboží například v obchodním domě na Národní třídě v Praze. "Chodí tam nakupovat hodně cizinců, čemuž jsme přizpůsobili sortiment potravin. Zahraniční zákazníci u nás najdou výrobky, na které jsou zvyklí ve své zemi. V Praze je zkrátka jiná cílová skupina zákazníků než například na Ostravsku," řekla mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková.

Kupuje se hlavně čokoláda a alkohol

Lidé podle Černé nejvíce nakupují nejen luxusnější čokolády, zahraniční alkohol, víno či kávu, ale také exotické ovoce a hotové pokrmy a polotovary. "Mezi nakupujícími v centru Prahy jsou nejvíce zastoupení turisté, ale do supermarketů chodí samozřejmě také úředníci z okolních kanceláří, kteří si nakupují rychlé obědy nebo něco k večeři," podotkla Černá.

Ahold plánuje rozšíření nabídky luxusního zboží také v několika brněnských supermarketech Albert. "Rozhodnutí o rozšíření nabízeného sortimentu necháváme na manažerech prodejen, kteří nejlépe vědí, o jaké zboží mají naši zákazníci zájem," podotkla Černá.

V ČR jsou velké regionální rozdíly v kupní síle obyvatel. Zatímco v Praze je podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha kupní síla obyvatel o 33 procent vyšší, než činí její celorepublikový průměr, tak například v některých moravských regionech je tento ukazatel proti průměru až o několik desítek procent nižší. Kupní síla obyvatel ČR navíc výrazně pokulhává za průměrem původních 15 členských zemí Evropské unie.

Výsledkům průzkumu kupní síly obyvatel ČR odpovídají velké regionální rozdíly v hustotě rozmístění velkých nákupních center, které developeři zatím umisťují především do bohatších regionů.

 

Právě se děje

Další zprávy