Obchodní centra se vrací zpět do měst

ČTK, eko
10. 12. 2005 0:23
Praha - Zatímco v 90. letech vznikala v ČR většina velkých nákupních galerií a obchodních center na periferiích, nyní mají investoři zájem hlavně o centra měst a velkých městských částí.

Na konferenci o maloobchodu o tom informoval Alexander Otto z německé obchodní firmy ECE Group.

Česko tak ve zrychleném tempu kopíruje vývoj v západní Evropě, kde se obchody začaly mimo centra měst přesouvat v 70. letech minulého století a již v 80. letech začala nová velká nákupní centra vznikat opět ve městech. Podle statistik například v Německu nakupuje 20 procent obyvatel jen v nákupních zařízeních v centrech. Zbývajících 80 procent kombinuje pro nákup centrum měst z velkými nákupními centry na periferii.

Podle prezidentky Svazu obchodu a cestovního ruchu Heleny Pískovské snese česká obchodní síť srovnání se západní Evropou. V Česku podle ní připadá na obyvatele zhruba 1,1 až 1,2 metru čtverečního obchodní plochy, což se blíží situaci v západní Evropě. Podle Otta je ale v západní Evropě vyšší podíl obchodních ploch právě v centru měst.

Celkový maloobchodní trh v ČR podle odhadu odborníků obnáší zhruba 650 miliard korun. Desítka největších obchodních řetězců v loňském roce vykázala podle údajů Incoma Research nárůst obratu meziročně o 20,1 miliardy na 221,5 miliardy korun. Deset největších maloobchodníků mělo loni tržby téměř 188 miliard Kč.

Mezi úspěšné formáty obchodů patří v ČR hlavně hypermarkety a diskontní prodejny, které měly loni na celkovém obratu 50 největších obchodníků podíl 59 procent. Naopak supermarkety pozici ztrácejí a jejich podíl činil 17 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy