Brno - Stížnost na rozhodnutí ministerstva životního prostředí, které souhlasilo s rozšířením dálnice D1 na šest pruhů v okolí Brna, nebyla úspěšná. Ústavní soudci odmítli námitky občanského sdružení, kterému se postup státu při schvalování projektu nelíbí.
Ministerstvo už před třemi roky souhlasilo s tím, aby se dálnice D1 rozšířila na šest pruhů v úseku Kývalka-Holubice.
Podle občanských sdružení ale při svém stanovisku nevzalo v úvahu to, že už nyní překračují hluk a imise prachových částic nejvyšší limity. Ekologům také vadilo, že ministerstvo posuzovalo rozšíření dálnice jako samostatný projekt a nezohlednilo budoucí propojení s plánovanou rychlostní silnicí R43.
Hluk, prach, tisíce aut
Žalobu, kterou na ministerstvo podalo občanské sdružení Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Bosonohách, zamítl nejdříve Městský a pak i Nejvyšší správní soud. Soudci rozhodli, že stanovisko ministerstva je jenom jedním z podkladů pro vydání dalších rozhodnutí, jako je územní rozhodnutí a stavební povolení.
Lidé se proto obrátili na Ústavní soud.
Fakta:
- Provoz na dálnici D1 v úseku Kývalka-Holubice se dotýká desetitisíců lidí, například obyvatel Troubska a okrajových částí Brna.
- Přímo u dálnice leží městská část Bosonohy a lidnatá sídliště Bohunice a Starý Lískovec.
- Kolem Lískovce umístili silničáři nedávno protihlukové bariéry. Jsou rozebíratelné, díky tomu je silničáři mohou v případě rozšíření D1 přemístit.
Kromě toho, že namítali porušení práva na spravedlivý proces, chtěli také, aby se ústavní soudci obrátili s předběžnou otázkou na Evropský soudní dvůr. Ten měl podle stěžujících vydat jednoznačné stanovisko, zda je možné rozhodnutí ministerstva u soudu zpochybnit, nebo nikoliv.
Ústavní soud ale stížnost odmítl jako neopodstatněnou. Podle senátu Ústavního soudu vedeného soudcem Jiřím Nykodýmem Nejvyšší správní soud posoudil spor správně.
"Své závěry ve svém rozhodnutí logicky, srozumitelně a přesvědčivě odůvodnil. Rovněž právní názory, které uplatnil, nevybočují ze standardů soudní praxe a nelze je považovat ani za nepředvídatelné ani svévolné," rozhodli soudci.
Stanovisko EIA o posouzení vlivu na životní prostředí - vydané Bursíkovým ministerstvem - je podle ústavních soudců expertním dokumentem, který slouží jako jeden z podkladů pro povolovací řízení. "Samo o sobě není způsobilé zasáhnout do právní sféry fyzických a právnických osob," uvedli soudci.
Rozšiřování za dva roky
Za neopodstatněný považují soudci i návrh, aby se obrátili na Evropský soudní dvůr. Podle soudců pouhé tvrzení občanského sdružení o tom, že by měl otázku posoudit Evropský soudní dvůr, samo o sobě nezakládá povinnost dotaz odeslat.
O rozšíření dálnice D1 u Brna se už mluví několik let, tlačí na něj jak regionální politici, tak podnikatelé. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka by v roce 2010 mělo začít její rozšiřování na šest pruhů. Po dokončení přibude jeden pruh mezi Kývalkou a Holubicemi.