Brno/Ostrava - Stát zahájil kontrolu pracovních podmínek a bezpečnosti práce v nošovické továrně korejské automobilky Hyundai.
Je to reakce na situaci ze začátku prosince loňského roku, kdy se do divoké stávky kvůli neustále nařizovaným přesčasům zapojilo asi 400 zaměstnanců.
Na jejich stranu se postavily odbory, které vyhlásily stávkovou pohotovost.
Stávku se nakonec vedení firmy podařilo odvrátit, dohodla se s odbory na změně podmínek pro práci přesčas.
Až do poloviny února
Zahájení kontroly Státního úřadu inspekce práce deníku Aktuálně.cz potvrdila vedoucí ostravské pobočky inspekce Václava Kociánová. Uvedla, že inspektoři začali prověřovat jak bezpečnost práce, tak pracovní podmínky v automobilce.
"Kontrolu uskutečňují vzhledem k velikosti firmy čtyři inspektoři, bude trvat do poloviny února," uvedla Kociánová.
Inspekce zahájila kontrolu z vlastního rozhodnutí poté, co se problémy kolem pracovních podmínek objevily v médiích.
Kontrolu inspekce potvrdili na svých internetových stránkách odboráři a také firma. "V tomto týdnu proběhla kontrola Státního úřadu inspekce práce, kterou zahájil inspektorát z vlastní iniciativy. Pracovníci úřadu se zaměřili na prověření bezpečnosti práce a pracovních podmínek v automobilce Hyundai. O výsledcích kontroly budeme informovat," uvedl v prohlášení mluvčí firmy Petr Vaněk.
Pokud inspekce zjistí v automobilce porušení zákonů nebo norem, hrozí firmě pokuta. Zatím asi nejznámější případ, kdy stát trestal za pracovní podmínky, je zaměstnávání polských dělníků v mladoboleslavské Škodovce.
Inspektorát práce tak udělil agentuře Zetka Auto, která zajišťovala pro mladoboleslavskou automobilku agenturní dělníky, kvůli porušení pracovněprávních předpisů pokutu půl milionu korun.
Spory v Hyundai skončily dohodou mezi vedením a odbory. Firma slíbila, že bude nařizovat přesčasy jenom ve výjimečných případech.
Příště trestáme
Podle další části dohody nebudou zaměstnanci potrestáni za přerušení výroby 2. prosince, přestože hodinovou odstávkou vznikla firmě škoda řádově statisíce korun. Další část dohody však obsahuje klauzuli, že pokud by se opakovala situace z 2. prosince, a došlo by opět k přerušení výroby, potom odbory ani zaměstnanecká rada nebudou bránit potrestání viníků, včetně eventuálního trestního stíhání za vzniklou materiální škodu.
Podle třetího článku dohody budou prošetřeny všechny údajné případy nátlaku na zaměstnance ze strany vedoucích pracovníků. "Individuální případy budou prošetřeny a dále se zlepší systém komunikace uvnitř firmy a vedoucí pracovníci zejména z výroby absolvují speciální kurz vedení lidí," uvedl v prosinci mluvčí firmy Petr Vaněk. Zlepšení komunikace je poslední části dohody. "S většinou bodů spokojeni jsme, některé jsou slabší, ale docílili jsme toho, aby lidé nebyli potrestáni, přesčasové práce budou minimalizovány," řekl odborář Radek Kuchař.
Nošovická automobilka vyrobila v minulém roce zhruba 120 000 vozů. Je to o 25 procent méně, než byl původní plán.