Stát chce dát i v krizi stamiliony na sporné nádraží

Veronika Skálová Veronika Skálová
20. 8. 2009 16:15
Peníze ale chybí na dostavbu odstavného nádraží, které je zázemím pro vlaky
Brněnské hlavní nádraží se má za několik let posunout o 800 metrů dál od centra města.
Brněnské hlavní nádraží se má za několik let posunout o 800 metrů dál od centra města. | Foto: Ondřej Besperát

Brno - Stát říká: Je krize a musíme šetřit. Proto nebudou pokračovat například stavby některých klíčových silnic. Na kontroverzní stavbu přesunutého nádraží v Brně však pošle stamiliony už příští rok. Přitom zatím není jisté, kdy stavba začne.

Peníze na odstavné nádraží, které musí vzniknout, aby se s přesunem vůbec mohlo začít, přitom nebudou.

Vyplývá to z návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok (s výhledem do roku 2012), který má redakce k dispozici.

Ze zjištění Aktuálně.cz vyplývá, že stát hodlá přes fond poslat příští rok na stavbu nového - už posunutého - nádraží 559 milionů korun. Ale na první etapu výstavby odstavného nádraží v brněnských Horních Heršpicích bude chybět 760 milionů korun.

Heršpické nádraží je klíčové, v projektové dokumentaci k celému přesunu se o něm jasně píše jako o jedné z důležitých přípravných etap, aby celá akce mohla proběhnout a neochromila město. Počítalo se s tím, že bude připravené už příští rok.

Rozpočet rozmazlených dětí?

"Mě ten návrh rozpočtu připadá zcela nelogický a spíše jako doklad infantilnosti jeho autorů, neboť děti také chtějí po svých rodičích koupit všechny hračky, které někde uvidí, a je jim fuk, že na některé nemají ještě věk a že na jiné rodiče prostě nemají peníze nebo se topí v dluzích. Prostě chtějí beze smyslu všechno a hned," komentoval návrh rozpočtu Miroslav Patrik z ekologického sdružení Děti Země.

Fond v návrhu rozpočtu argumentuje tím, že z důvodu úsporných opatření vlády se jeho příjmy na následující tři roky propadly o 8,5 miliardy korun ročně a okleštěné prostředky tak nestačí na krytí některých požadavků.

Investor: číslo je chybné

Patrik poukazuje na to, že dokud nebude dokončeno odstavné nádraží, nemá smysl začínat s novou stavbou.

Ta se navíc setkala s potížemi, když soud na začátku roku zrušil územní rozhodnutí pro odsunuté nádraží a vrátil tak proces o pořádný kus zpět.

Správa železniční a dopravní cesty, která má obě stavby na starosti, věří, že situaci zvládne. "Je pravda, že dokončení odstavného nádraží je důležitou částí připravované stavby Modernizace železničního uzlu Brno a zároveň podmínkou pro jeho realizaci. První etapa první části odstavného nádraží však bude letos dokončena, s výjimkou myčky kolejových vozidel," vysvětlil mluvčí správy Pavel Halla.

V letošním roce potřebuje odstavné nádraží celkem 900 milionů korun, z toho 400 je zajištěných a dalších 500 milionů má stavba získat v rámci dalšího rozpočtového opatření.

"Částka uvedená v návrhu rozpočtu SFDI na příští rok navíc neodpovídá skutečným potřebám stavby, ve výsledku bude asi o polovinu nižší. Také bych rád upozornil, že se jedná o pouhý návrh rozpočtu, s nímž se bude do budoucna ještě pracovat," doplnil Halla.

Nové nádraží: peníze jdou na přípravu

Přesun nádraží, na který SFDI pro příští rok počítá s více než 559 miliony, je navíc teprve v přípravné fázi.

"Tyto finance nejsou určené na stavbu, ale na přípravu stavby, kam patří kromě projektové dokumentace například výkupy pozemků. Nelze tedy hovořit o tom, že by jedna stavba (odstavné nádraží Brno) ještě nebyla hotova a už se financovala jiná," dodal.

Podmínkou výstavby modernizovaného železničního uzlu v Brně je také schválení finanční podpory z fondů Evropské unie, konkrétně z Operačního programu doprava. Přestože návrh rozpočtu SFDI počítá z tohoto zdroje pro roky 2011 a 2012 s částkou téměř 5 miliard korun, tyto prostředky zatím nebyly stavbě přiděleny.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 6 hodinami

Při nehodě auta a malotraktoru zemřel na Domažlicku starší muž

Jednu oběť má nehoda osobního auta a malotraktoru u Záhořan na Domažlicku. Auto zezadu narazilo do malého traktoru a jeho řidiče náraz vymrštil do příkopu, na místě zemřel. ČTK o tom informovala krajská policejní mluvčí Dagmar Jiroušková.

Nehoda se stala okolo 16:45 na silnici III/1836 u obce Záhořany. Řidič vozu Volvo ve věku 22 let jel ve směru od Záhořan na Spáňov. "Z dosavadního šetření vyplývá, ze řidič osobního vozidla zezadu narazil do vpředu jedoucího malotraktoru značky Vari, které řídil 77letý řidič. Po střetu byl řidič z malotraktoru vymrštěn do silničního příkopu. Při nehodě došlo k jeho zranění, kterému na místě podlehl," popsala Jiroušková.

Požití alkoholu a jiných omamných a psychotropních látek u řidiče osobního vozidla policisté na místě vyloučili. Okolnosti tragické nehody nyní policie vyšetřuje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy