Špatná zima a lyže z Číny. Nezbývá, než vyrábět skříně

Marek Homolka, spolupracovník redakce
10. 3. 2008 10:30
Málo sněhu a silná koruna ničí výrobce lyží

Brno - Lukáš Bauer kraluje světovému lyžování, ovšem české firmy vyrábějící lyže jdou ke dnu. Poslední dva roky pro ně byly kritické.

Nedostatek sněhu snížil poptávku po zimních sportovních potřebách. Pouze každý desátý český lyžar si pořídil nové vybavení, mimo horská střediska nebylo na čem jezdit.

"Hospodaříme v červených číslech. Minulý rok jsme skončili s patnácti miliony v minusu," uvedl pro Aktuálně.cz ředitel firmy Sporten Ján Hudák.

"Tato zima změnu k lepšímu nepřinese. Průměrně se prodávají jen sjezdové lyže, o zbytek nabídky není žádný zájem. Zákonitě se tím zdržují platby od obchodníků, kterým zboží leží na skladě," dodal Hudák.

Silný kurz a čínská konkurence

Prodej běžeckých, sjezdových lyží a snowboardů stěžuje vedle nedostatku sněhu i silná česká koruna. Přičemž od zájmu zahraničního zákazníka se odvíjí životaspochnost českých firem.

"Vyvážíme osmdesát procent výroby," řekl jednatel společnosti LTB snowboards Lukáš Schroder. Stejný objem výroby vyváží i Sporten. Většina produkce směřuje do alpských zemí.

"Mezi vyznavači zimních sportů panuje špatná nálada a to se odráží ve vztazích s našimi obchodními partnery," dodal Schroder.

Navíc výrobcům přibyl nový konkurent a to levné vybavení z Číny.

Do Alp každoročně míří půl milionu českých lyžařů.
Do Alp každoročně míří půl milionu českých lyžařů. | Foto: Radim Klekner

"Většina kupujících vyhledává výrobek za nízkou cenu a menšina jde po kvalitě," vysvětluje šéfredaktor časopisu Snow Petr Socha.

"V okamžiku, kdy většina firem využívá nekvalitní čínské zboží, může být kvalitní ruční práce velkou devízou," popisuje možné východisko českých výrobců Adam Švejda z Outdoorinfo.cz.

Židle, hokejka, nebo štěstí ve světě

Během dvou let se na českých horách lyžovalo sto čtyřicet dní. Kvůli špatným sněhovým podmínkám se musely firmy zařídit po svém, pokud nechtěly riskovat konec provozu.

"Pro udržení výroby a počtu zaměstnanců jsme přešli na náhradní programy," přiblížil Hudák.

Vedle lyží se tak v halách hromadí hokejové hole či zahradní nábytek.

"Dvojí produkcí letní a zimní vzájemně nahrazujeme výpadky," uvedl předseda představenstva firmy Botas Petr Lajžner. Firma v minulém roce zaznamenala pokles prodeje lyžařských bot a postupně navyšuje letní produkci.

Odlišné starosti má třebičská firma Chop. Výrobu snowboardů rozšířila o kiteboardy a lyže freeski a současná poptávka převyšuje firemní možnosti.

"Soustřeďujeme se na export. Na domácí trh směřujeme pouze jedne procento naší produkce," řekl jednatel firmy Otto Caha.

Svoji pozici si firma vybudovala na základě potřebné kvality a inovací. Nezůstala pouze u tradiční výroby a věnovala pozornost trendům lyžování ve světě.

"Kiteboarding a freeskiing jsou v zahraničí velmi oblíbené. Češi jsou v tomto dosti konzervativní a světové trendy na českých svazích bychom hledali marně," dodal Švejda.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Erdogan navštívil strategické město, které získal Ázerbájdžán v bojích s Arménií

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan dnes navštívil strategické město Šuša, které obsadil Ázerbájdžán v loňských bojích o Náhorní Karabach s Arménií. Erdogana přijal s vojenskými poctami ázerbájdžánský prezident Ilham Alijev. Turecko a Ázerbájdžán jsou blízkými spojenci, a to také ve vojenské oblasti. Arménie označila návštěvu za provokaci, uvedla agentura AP.

Oba prezidenti podepsali ve městě společnou deklaraci, ve které se jejich země zavazují k širší spolupráci. "V tomto dokumentu je mimořádně významná naše spolupráce v oblasti obranného průmyslu a vojenské podpory," uvedl Alijev.

Erdogan je prvním zahraničním prezidentem, který navštívil město Šuša poté, co se dostalo pod kontrolou Ázerbájdžánu. Uvedl, že zde chce otevřít turecký konzulát. "Tím zajistíme, že naše aktivity budou rychlejší a efektivnější," prohlásil. Zároveň vyzval Arménii, aby se zapojila do spolupráce a budování společné budoucnosti v regionu, uvedl turecký tisk.

Arménie však návštěvu odsoudila. Její ministerstvo zahraničí ji označilo za provokaci, jež "výrazně poškozuje mezinárodní snahy o stabilitu v regionu".

před 3 hodinami

Macron: Evropa by měla mít 10 obřích technologických firem, aby konkurovala USA

Francouzský prezident Emmanuel Macron by v Evropě do roku 2030 rád viděl deset technologických gigantů s tržní hodnotou každého z nich přesahující sto miliard eur (přes 2,5 bilionu Kč). Macron dnes v Elysejském paláci hostil stovku evropských investorů a podnikatelů v oblasti nových technologií. Iniciativa Scale Up Europe, po níž akce převzala jméno, si klade za cíl narušit dominanci Spojených států v odvětví.

Podnikatelé musí vlády dotlačit k větší efektivitě, myslí si Macron, který přitom zdůraznil zejména americkou a čínskou konkurenci. Cílem zmíněné evropské iniciativy, kterou se Francie pokouší vést, je zlepšení financování start-upů, hlavně v pozdější fázi růstu, aby se dostaly do vyšší ligy, přitáhly další investice a špičkové zaměstnance.

Macron s ohledem na francouzské předsednictví Evropské unie od počátku roku 2022 apeloval na zavedení takzvaného evropského technologické ho víza, aby bylo možné do EU přilákat zahraniční talenty, a na zaměření velkých investorů na inovaci.

Francouzský prezident připomněl, že cílem Francie je mít 25 jednorožců, tedy firem s hodnotou přes jednu miliardu dolarů (zhruba 25 miliard Kč). Dnes jich má patnáct.

Další zprávy