Bratislava - Na Slovensku se loni vyrobilo rekordních více než 900 000 automobilů. Ve srovnání s rokem 2011, kdy země pod Tatrami v přepočtu na obyvatele byla evropskou jedničkou v produkci vozů, výroba vzrostla o dvě pětiny. Vyplývá to z předběžných údajů, které zveřejnil Svaz automobilového průmyslu (ZAP) Slovenska.
"Udělali jsme rekord ve výrobě. V přepočtu na 1000 obyvatel výroba dosáhla 166 vozů, v roce 2011 to bylo 118 aut," řekl novinářům šéf ZAP Jaroslav Holeček.
V Česku podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu loňská produkce osobních aut klesla o zhruba procento na 1,18 milionu vozů. To by znamenalo, že výroba nepřekonala rekord z roku 2011.
Automobilový průmysl je hlavním tahounem slovenské ekonomiky, která je závislá na exportu. V zemi mají své továrny německý Volkswagen, korejská Kia Motors a francouzská PSA Peugeot-Citroën, na které je navázána řada výrobců součástek. Automobilky a jejich dodavatelé zaměstnávají na Slovensku kolem 74 000 lidí.
Podívejte se, jak se v Bratislavě vozí auta na lanovce:
Slovenští producenti aut v minulém roce výrazně zvýšili výrobu navzdory poklesu evropského trhu s novými vozy. "Nejsme závislí na tom, zda je v Evropě krize. Automobily vyrábíme pro světový trh," uvedl Holeček. Například Kia v Žilině vyrobila 292 000 aut modelových řad Cee´d, Sportage a Venga. Dále se na Slovensku ještě v Bratislavě vyrábějí vozy Škoda Citigo, Volkswafen Up, Seat Mii, Volkswagen Touareg, Audi Q7 a vybavené karosérie Porsche Cayenne. V Trnavě francouzský koncern PSA produkuje Peugeot 208 a Citroën C3 Picasso.
Loňský nárůst produkce automobilů na Slovensku se letos patrně nezopakuje. "Všechny tři automobilky dávají prognózu, že dohromady vyrobí více než 900 000 aut," poznamenal Holeček.
Porovnejte česká a slovenská auta:
ZAP také informoval, že prodej nových osobních automobilů na Slovensku v minulém roce stoupl meziročně o 1,56 procenta na 69 268 vozů. Nejlépe se tradičně dařilo mladoboleslavské Škodě Auto, která v zemi zvýšila prodej meziročně o 11,8 procenta na 15 337 osobních vozů.
Ačkoliv za celý minulý rok slovenský trh s novými vozy ještě stoupl, v posledním čtvrtletí se propadl o 15,5 procenta. Obrat v prodeji aut nastal poté, co vláda výrazně zvýšila poplatky za první registraci automobilů se silnějším motorem.