Brno - Podnikatelé si mohou nárokovat výraznou slevu za dodávku vadného nebo poškozeného zboží i v případě, že své dodavatele písemně a podrobně o nekvalitní dodávce neinformují.
Nejvyšší soud tak rozhodl v případě čtyři roky táhnoucího se sporu dvou firem z jižních Čech, které se soudily o slevu na dodávku asi sedmi tun mandarinek.
Zboží se nesmělo prodávat
Mandarinky za částku okolo 127 tisíc korun byly na základě kupní smlouvy, převezeny od dodavatele do skladu kupujícího.
Kupující firma při předání zboží zjistila, že mandarinky jsou poničené, jejich váha neodpovídá údajům dodavatele a část ze zboží je napadena hnilobou a plísní. Tyto údaje pak společnost zapsala do dodacího listu.
Firma se proto snažila zboží vytřídit, přesto inspekce nakonec vydala zákaz prodeje zboží.
Proto firma uplatnila nárok na slevu z kupní ceny ve výši převyšující devadesát pět tisíc korun, dodavatelská společnost ale chtěla celou částku a obrátila se na soud.
A neuspěla u Okresního soudu v Prachaticích, Krajského soudu v Českých Budějovicích a s definitivní platností ani u Nejvyššího soudu.
Zpráva není potřeba
Soudy totiž neuznaly argument dodavatelské společnosti, že nárok na slevu z kupní ceny musí být doprovázen zprávou o vadách zboží.
"Zpráva musí obsahovat úplný popis vady dodaného zboží," uvedla dodavatelská společnost v dovolání. Podle ní vyčkávání s oznámením o zhoršujícím se stavu zboží až do chvíle, kdy došlo k urgování zaplacení zboží, je v rozporu s dobrými mravy.
Podle soudů sice z Obchodního zákoníku vyplývá, že sleva z vadného zboží nemůže být přiznána soudem v případech, kdy kupující nedá prodávajícímu zprávu o vadách bez zbytečného odkladu, stačí ale telefonické upozornění.
"O rozsahu vad a provedení kontrolní inspekce byla dodavatelská firma v každém případě informována telefonicky. Případné zvyšování nároku na slevu z kupní ceny nemusí být provázeno zprávou o vadách upozorňující - v daném případě - vždy na jednu a tutéž vadu spočívající v plesnivění a hnilobě mandarinek," rozhodli už soudci Krajského soudu v Českých Budějovicích.
Jejich názor potvrdil i senát Nejvyššího soud pod vedením soudce Zdeňka Dese.
"Nejvyšší soud se ztotožňuje s názorem Krajského soudu, že taková informace o vadách zboží splňuje požadavky obchodního zákoníku," rozhodl Nejvyšší soud.
Dovolání dodavatelské firmy bylo proto odmítnuto.