Škoda Auto se porve o ruský trh

ČTK, eko
29. 5. 2006 15:34
Mladá Boleslav - Šéfové Volkswagenu Bernd Pischetsrieder a Škody Auto Detlef Wittig podepsali v Moskvě s Ruskou federací a oblastí Kaluga smlouvy o výstavbě montážního závodu.

V první fázi budou v Kaluze od druhé poloviny roku 2007 montovány částečně rozložené vozy Volkswagen a Škoda. Jako první model bude z linky sjíždět Škoda Octavia, řekl mluvčí firmy Roman Meliška.

Souběžně se v novém závodě bude budovat kompletní výroba se svařovnou, lakovnou a montáží. Zahájení jejího provozu je plánováno na první polovinu roku 2009.

Cílem nového projektu je zvýšit ruský odbyt z dnešních zhruba 10 000 na 30 000 vozů Škoda ročně a vedle modelu Octavia výhledově v Rusku montovat také vozy Fabia a Superb.

Nový závod vznikne ve městě Kaluga, zhruba 160 kilometrů jihozápadně od Moskvy. Za ruskou stranu smlouvy podepsali ministr German Gref a guvernér oblasti Kaluga Anatolij Artamonov.

Škoda bude konkurenceschopná

"Chceme ještě lépe využít růstové šance ruského trhu a novým závodem posílit pozici značky Škoda v Rusku," řekl v Moskvě Detlef Wittig. Kvůli vysokým clům na dovážené vozy ve výši 25 procent tu lze modely značky Škoda nabízet za konkurenceschopné ceny pouze tehdy, pokud budou také v Rusku vyráběny.

"Společně s tím, že na cca tři procenta klesnou také cla na importované montážní díly, můžeme pro naše vozy kalkulovat výhodnější ceny, tím zvýšit objem prodeje v Rusku, současně zvýšit objem dodávek z našich výrobních závodů v Česku a zde zajistit zaměstnanost," uvedl předseda představenstva Škoda Auto.

"Je to samozřejmě část expanzní strategie Škody, protože pokud chceme výrazně zvýšit produkci a prodeje našich vozů, tak musíme jít na nové trhy, jako je Indie, Čína nebo právě Rusko. Ruský trh je velmi velký, značka Škoda tam má poměrně dobrou image, takže tam je pro nás velký růstový potenciál," řekl člen představenstva firmy Martin Jahn.

Je to strategie

Vznik nové továrny podle něj neohrozí pracovní místa v domácích závodech firmy, a naopak to na ni bude mít pozitivní vliv, protože velká část komponentů se bude vyrábět v České republice, odkud tam bude přenášeno určité know how a Škodu Auto to finančně posílí.

"Musíme si uvědomit, že vývoje na jednotlivých trzích mohou být různé, takže při určitém poklesu v Evropě to může nahradit zase pohyb na trhu v Rusku, takže strategicky z dlouhodobého hlediska je potřeba, aby Škoda Auto byla víc rozkročená, dnes je příliš závislá na evropském trhu," řekl Jahn.

Kaluga leží v centru evropské části Ruské federace zhruba 160 kilometrů jihozápadně od Moskvy. Město má přes 330.000 obyvatel a platí za významné centrum výzkumu a průmyslu. Je také sídlem vlády oblasti Kaluga.

Montáž v Rusku je součástí areálové a rozvojové strategie společnosti Škoda Auto. Ta zahrnuje další montážní a výrobní základny na Ukrajině, v Kazachstánu, Bosně, Indii a Číně.

Agentura Reuters již dříve uvedla, že plný provoz by továrna s kapacitou 115.000 vozů ročně měla zahájit v první polovině roku 2008. Ruský list Kommersant minulý týden uvedl, že projekt si vyžádá investici přes 400 milionů eur (více než 11 miliard Kč) a továrna zabere zhruba 1000 hektarů v průmyslové zóně blízko místního letiště.

 

 

Právě se děje

Další zprávy