Šimonovský: ČD míří k zisku

ČTK, eko
22. 12. 2005 16:51
Praha - České dráhy by měly v roce 2006 hospodařit se ziskem. Produktivita práce roste každoročně o 11 procent, počet zaměstnanců naopak klesá o šest až osm tisíc lidí každý rok.

V rozhovoru pro ČTK to řekl ministr dopravy Milan Šimonovský. Doposud měla firma, která prochází již několik let restrukturalizací, několikasetmilionovou ztrátu.

Letos vykáže podnik ztrátu kolem 550 milionů korun. Měla by tedy být nižší než loni, kdy ČD prodělaly 674 milionů. Předloni, kdy ČD hospodařily prvním rokem jako akciová společnost, vykázaly ztrátu 926 milionů korun. V roce 2002 ještě před oddlužením jako státní podnik měly téměř pětimiliardový prodělek.

Letošní rok znamenal podle Šimonovského pro ČD přelom v zavádění nových typů vozidel. Dráhy v polovině prosince začaly provozovat rychlovlaky Pendolino, které v současnosti jezdí mezi Ostravou a Prahou a Prahou a Břeclaví. Nejpozději v únoru by měly vyrazit také do Vídně a Bratislavy.

Podobně budou dráhy postupně vybavovat moderními vlaky další druhy dopravy, tedy regionální i příměstskou. V okolí Prahy již jezdí 18 nových příměstských vlaků a ČD plánují nákup dalších 12. Postupně je chtějí kupovat také pro další uzly s příměstskou dopravou, jako je Brno a Ostrava. Začala také rekonstrukce malých motorových vlaků pro regionální dopravu. Celkem 26 nových vozů začne podnik postupně nasazovat na soupravy EuroCity a InterCity.

Z nádraží budou obchodní centra

Zlepšit by se v dohledné době měla nejen kvalita vozového parku, ale i prostředí nádraží. Podnik spustil projekt Živá nádraží, který by měl přinést zlepšení kvality služeb pro cestující v rozhodujících uzlech v ČR, řekl ministr. Nádraží budou poskytovat služby nejen pro cestující, ale stanou se z nich obchodní centra.

ČD letos vybraly partnerské firmy pro revitalizaci nádraží v Plzni a Ústí nad Labem, Teplicích a Praze-Holešovicích. Výběrová  řízení již začala také na partnery pro opravu a komerční využití okolí nádraží Přerov, Pardubice a Hradec Králové, Havlíčkův Brod, Františkovy Lázně, Liberec, Most, Chomutov a dalších.

Celkem chtějí dráhy nalézt firmy, které by investovaly do oprav 60 větších nádraží v celé ČR. Výjimkou je Praha-Hlavní nádraží, Karlovy Vary a Mariánské Lázně, kde již ČD uzavřely dohodu o modernizaci s italskou firmou Grandi Stazioni. Partnery již mají také další dva velké pražské projekty - modernizace stanic Praha-Smíchov a Praha-Masarykovo nádraží.

Liberalizace začne později

Drahám pomůže na cestě k vyšší konkurenceschopnosti podle Šimonovského odložení liberalizace v osobní dopravě o dva roky, k čemuž nedávno dospěla Evropská unie. "Zahraniční konkurence k nám přijde v roce 2010 na hlavních tratích jen v rámci mezinárodní dopravy. Liberalizace regionální dopravy začne později," řekl ministr. Měla by přinést zvýšení nabídky služeb pro cestujících, a postupně také snížení cen.

Pro nákladní železniční dopravu bude podle Šimonovského podstatné zavedení mýtného na silnicích, které Česko plánuje od roku 2007. Cena za využití silnic se po zavedení mýta dostane na úroveň dražší železnice, kde se již nyní platí za ujeté kilometry a odvezené tuny. Železnice je tak podle něho nyní čtyřikrát dražší než silnice. Zdražení silniční dopravy by firmy mělo motivovat k tomu, aby své zakázky vozily spíše po železnici než po přetížených silnicích, řekl.

Stát chce také podporovat kombinovanou dopravu. Na podporu operátorů kombinované dopravy vyčlenil 1,5 miliardy korun.

 

Právě se děje

Další zprávy