Praha - Rozsáhlé propouštění, které má pomoci zachránit vysoce ztrátové České aerolinie, je podle informací deníku Aktuálně.cz ve své polovině. Výpověď už tak obdržely čtyři stovky zaměstnanců.
"Propouštění se týká profesních skupin napříč celou společností, jako první začali odcházet zaměstnanci administrativních a technicko-provozních profesí," uvedla pro Aktuálně.cz tisková mluvčí aerolinek Hana Hejsková.
ČSA začaly propouštět podle záchranného plánu, který představilo vedení firmy v čele s prezidentem Radomírem Lašákem. Podle něj má firmu opustit až 860 lidí.
Lašák ve svém plánu měl původně i snížení platů pilotů o 30 procent. Dokonce nabídl, že odejde z ČSA i s celým vedením, pokud piloti podepíší souhlas se snížením platů.
Nová dozorčí rada, která nyní připravuje vlastní verzi úsporného plánu, chce ovšem pilotům podle informací Aktuálně.cz snížit platy dokonce o 45 procent. Při průměrném platu pilota mírně na 200 tisíci korun jde o 90 tisíc měsíčně. Piloti vedení prezidentem své odborové organizace Filipem Gasparem přitom odmítli už Lašákem navrhovaný třetinový pokles. Letušky by pak měly přijít o 25 procent platu a další zaměstnanci o 15.
Ve večerních hodinách pak informace deníku Aktuálně.cz nepřímo potvrdil nový šéf dozorčí rady Václav Novák. "Jednáme s odboráři a upřímně nechceme si tyto věci vyyřizovat přes média. Na druhou stranu je pravda, že vaše čísla plus mínus odpovídají realitě," řekl Aktuálně.cz s tím, že další plány na restrukturalizaci ČSA budou připraveny pro jednání dozorčí rady příští úterý.
Podle informací, které má deník Aktuálně.cz k dispozici, se pilotů propouštění prozatím nedotklo. Ti až do konce letošního roku totiž odcházejí jen na vlastní žádost. Pokud pak firma přistoupí i k jejich propouštění, bude postupovat podle následujícího klíče: Odcházet by měli jako první služebně nejmladší v dané funkci a na daném typu letadla.
K dobrovolnému odchodu se odhodlalo asi 30 pilotů. Ti odcházejí s odstupným ve výši 12 platů.
Nabídka je na stole
Zároveň ale vzniká jiný restrukturalizační plán. A to z dílny nové dozorčí rady, kterou vede krizový manažer Václav Novák ze společnosti M.L. Moran.
Ten by měla dozorčí rada projednat příští týden v úterý. Původně se tak mělo stát již ve středu, ale protože se jí mají účastnit jak ministr dopravy, tak ministr financí a jeden z nich nemohl, byla přesunuta.
Proti aktuálnímu propouštění Novák nic nenamítá. "My tento proces nebrzdíme. Na příští dozorčí radě se ukáže, zda proběhne restrukturalizace, nebo přijde nový vlastník. My sami vypočítáme svá čísla, která se propouštění týkají. A třeba se ukáže, že bude potřeba propustit ještě více lidí. Proto je dobré nečekat a začít s tím hned," komentoval pro Aktuálně.cz probíhající rozdávání výpovědí Novák.
Další osud ČSA nyní záleží na rozhodnutí vlády, která minulý týden obdržela závaznou nabídku na koupi ztrátových aerolinií.
Posledním zájemcem v tendru zůstalo konsorcium Unimex Group a Travel Service. To nabídlo miliardu korun, pokud vláda srovná vlastní jmění aerolinek alespoň na nulu. V současnosti je vlastní jmění záporné v řádu několika stovek milionů.
Spása přes letiště
Ministr financí Eduard Janota prohlásil, že o nabídce chce rozhodnout do čtrnácti dnů.
Dozorčí rada v čele s Novákem nadále připravuje svůj záchranný plán pro případ, že by privatizace padla.
Jednou z možností, jak ČSA posunout do černých čísel, je propojit některé jeho činnosti s dalším státním podnikem - Letištěm Praha. Jak informoval deník Aktuálně.cz mohlo by jít například o nakládání se zavazadly, neboli handling. "Určitě už teď vím, že by bylo možné nějakým způsobem propojit handling. ČSA má svůj a ruzyňské letiště svůj. Tam se dá uspořit. Budeme o tom s letištěm jednat," tvrdí Novák. Další oblasti, které by ČSA snížily náklady, teprve zkoumá.