Důvod? Investoři trpí nedostatkem pracovníků v dělnických profesích a hledají proto za pomoci agentur na Slovensku.
V inzerátech zveřejňovaných ve slovenských novinách hledají například muže a ženy na montážní práci a výrobní linky automobilka TPCA nebo společnost Panasonic. Agentury lidem po celém Slovensku nabízejí věrnostní příspěvky, dopravu a ubytování zdarma nebo tisícikorunové zálohy vyplácené týdně.
Firmy se snaží najít pracovníky na místa, o která kvůli nižším mzdám a monotonní práci na výrobních linkách nemají Češi zájem.
"Lidem se navíc při nynějším sociálním systému nevyplatí pracovat a třeba se za prací stěhovat," uvedl pro deník Aktuálně.cz Roman Konečný z poradenské společnosti Etis.
Práci chceme
V inzerátech v deníku Naše Orava lidem, kteří chtějí jít pracovat do automobilky TPCA do Kolína, agentury nabízejí hodinový plat ve výši 88 českých korun, ve společnosti Panasonic pak za práci na výrobních linkách 55 korun za hodinu. Náborové střediska mají přitom agentury po celém Slovensku.
Infobox
Nezaměstnanost:
Duben 2006:
- Česko: 8,6 procent
- Slovensko: 11,04 procent (počítáno ze zaregistrovaných nezaměstnaných na úřadech práce)
Podle Eurostatu (březen 2006):
- Česko: 7,9 procent
- Slovensko: 16 procent
Další země podle Eurostatu:
- Průměr : 8,6 procent
- Nejnižší: Irsko 4,1 procent
- Nejvyšší: Polsko 17,2
Například společnost Panasonic, která v Plzni působí už sedm let, chystá v Česku výrazné rozšíření výroby. Firma proto shání kvalifikované dělníky, kteří by přišli pracovat do Plzně, naráží přitom na problémy s vhodným bydlením.
Lidé především ze slovenských regionů s vysokou nezaměstnaností zatím zájem o práci v českých továrnách mají. "Už od nás jezdí do Kolína a taky do Škodovky v Mladé Boleslavi desítky lidí, tady práce pro montéry nebo lidi, kteří pracovali ve strojírenských podnicích, moc není," tvrdí Karol Kubek z Nižné na severu Slovenska.
Zájem to ale může být jenom dočasný, výrobu totiž postupně rozjíždějí dvě velké automobilky na Slovensku, a to PSA Peugeot Citroën a Kia. A zaměstnance za v podstatě stejných podmínek jako české firmy už hledá také automobilka Volkswagen v Bratislavě.
Budou chybět lidé?
"Je pravda, že teď už opravdu začíná boj o pracovní sílu i na Slovensku, ale v některých regionech je pořád velmi vysoká nezaměstnanost a tak je i kde brát. Navíc se pracovníci dají nabírat i v Polsku nebo na Ukrajině," uvedl Konečný z poradenské společnosti Etis.
Kolínská továrna automobilky TPCA řeší problém nedostatku pracovníků dlouhodobě. Z asi 3200 lidí ve firmě je ze středních Čech jenom třetina, nejvíce jich dojíždí z Moravskoslezského kraje. A asi tři sta padesát zaměstnanců ze Slovenska a Polska.
Firma už také kvůli náborům nových pracovníků a zabránění fluktuace zavedla v Česku netradiční způsob lákání nových zaměstnanců. Zaměstnanec, který přivede do závodu nového kolegu, jenž v podniku setrvá minimálně po dobu tří měsíců, získá od firmy odměnu čtrnáct tisíc korun.
"Spočítali jsme si, že na nábor pracovníka vynaložíme čtrnáct až patnáct tisíc korun. Rozhodli jsme se jít jinou cestou a tyto prostředky dát zaměstnanci, který nového pracovníka přivede," řekl deníku MF Dnes mluvčí TPCA Milan Matolín.
Hledejte společně
Boj o pracovníky ještě zostří příchod další velké automobilky, korejské společnosti Hyundai. Ta chce postavit svoji továrnu v Nošovicích na severu Moravy.
Firmy se snaží lákat nové zaměstnance i na společných akcích, poslední se uskutečnila před čtrnácti dny v Pardubicích. Tam se společně o nové zaměstnance ucházely právě automobilky TPCA nebo Škoda Auto, ale také Paramo Pardubice nebo společnost Foxconn.