Praha - Již jen rozhodnutí antimonopolního úřadu, pokud se k němu odvolají, by mohlo vrátit neúspěšné uchazeče o zakázku na modernizaci dvou úseků dálnice D1 zpět do hry.
"Vedení Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo o zamítnutí námitek vyřazených zájemců o modernizaci úseků číslo 14 a 21," sdělila online deníku Aktuálně.cz mluvčí této instituce Martina Vápeníková.
Podle ní teď mají firmy lhůtu patnáct dnů, aby se rozhodly, zda stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podají. Pokud by tak neučinily, mohlo by ŘSD s firmami, které na těchto dvou úsecích ve výběrovém řízení zvítězily, podepsat smlouvu.
Příští týden vedení ŘSD rozhodne o námitce vyřazeného uchazeče na třetím z celkem pěti soutěžených úseků. U posledních dvou úseků ještě firmám běží lhůta pro podání námitky.
Zatím tedy není jasno o tom, kdy a který úsek se začne opravovat.
Z posledních dvou tendrů na opravu dálnice D1 komise na konci února vyřadila nejnižší nabídku, kterou podaly Dálniční stavby Praha. Otevřela se tím šance pro společnosti Eurovia CS a konsorcium firem Colas CZ a Porr, které podaly druhou nejnižší nabídku.
Dálnice se musí rozšířit po stranách
Komise nabídku dálničních staveb vyloučila proto, že firma nabídla jiné řešení stavby, než jaké ŘSD požadovalo, uvedl ředitel ŘSD David Čermák. Nové úseky dálnice měly být v obou směrech rozšířeny do strany, nabídka Dálničních staveb Praha ale předpokládala rozšíření dálnice do středového pásu. "Ze zadávací dokumentace ale jasně vyplývá, že variantní řešení se nepřipouští," dodal Čermák.
I při vyřazení uchazeče s nejnižší nabídkou je výsledek tendru o 40 procent levnější, než kolik ŘSD původně předpokládalo. Cenové rozdíly mezi nabídkami totiž nejsou příliš výrazné. V úseku mezi Šternovem a Psáři nabídla druhá v pořadí Eurovia stavbu za 523 milionů korun proti 449 milionům, které požadovaly dálniční stavby. V druhém případě (Loket - Hořice) je rozdíl o něco výraznější, na místo 548 požadují Colas a Porr 624 milionů.
Přesto by ŘSD na všech pěti připravovaných úsecích mělo ušetřit zhruba 1,7 miliardy proti plánovaným 4,4 miliardy korun, dodal Čermák.
O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard Kč, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.
Podívejte se na škody na dálnici: