Brno/Praha - Portál YouTube se dohodl na tom, že čeští textaři, skladatelé a vydavatelé hudby budou dostávat z klipů vysílaných na portál pravidelné odměny.
Portál tak uzavřel smlouvu s Ochranným svazem autorským. Firmy oznámily, že uzavřely nové licenční ujednání, které pokrývá hudbu obsaženou ve videoklipech vysílaných prostřednictvím YouTube. Licence bude platná zpětně od října 2008, kdy český video portál YouTube odstartoval.
Je důležité dostat odměnu
"Je důležité, aby ti, kdo hudbu vytvářejí, tedy textaři a skladatelé, které naše společnost zastupuje, dostali odměnu za používání svých děl na YouTube. YouTube je velice populární video portál a nová licence přispěje k další podpoře hudebních talentů," uvedl předseda představenstva Ochranného svazu autorského Roman Strejček.
Ten deníku Aktuálně.cz potvrdil, že dosud žádná dohoda uzavřena nebyla. "Jednali jsme delší dobu, museli jsme doladit především technické detaily smlouvy," uvedl Strejček. "Jak OSA, tak YouTube potřebovaly čas, aby se dohodly na společných podmínkách. Vzhledem ke komplexnosti služby YouTube a rozmanitému obsahu bylo zapotřebí probrat množství záležitostí," dodala Janka Zichová ze společnosti Google.
"Jsme rádi, že společně se sdružením OSA jim i nadále budeme přinášet nový prémiový hudební obsah a zároveň podpoříme české autory i nové hudební talenty," řekla Kateřina Holmanová, marketingová manažerka českého Google.
Podle Google mají majitelé autorských práv možnost zjistit, co se s jejich díly děje. Mají k dispozici speciální technologii Content ID, tj. nástroj, který umožňuje majitelům autorských práv snáze najít a identifikovat videa s jejich obsahem nahraná na YouTube. Vlastníci práv se pak mohou rozhodnout, zda budou chtít svá videa zablokovat, nechat volně přístupná nebo si je nechat zaplatit. "To je nejčastější možnost," uvedl Google.
Česká verzi portálu firma Google zprovoznila loni v říjnu jako v pořadí 25. službu Google v českém jazyce za uplynulých 25 měsíců.
Spory o licence
Minulý rok se kvůli problémům s autorskými právy dostalo Google do problémů se zisky z reklamy. Reklamu totiž firma dávala pouze ke klipům, které schválili její partneři. Důvod je jednoduchý: chtěla se vyhnout prodávání reklamy u videí, která porušují autorská práva.
"Bezpečných" videí byla ale na serveru jen asi čtyři procenta, zbytek byl obsah vytvořený uživateli, jehož legálnost není vždy jistá.
Porušování autorských zákonů už Google přineslo soudní spory. Americký soud nařídil společnosti Google, aby předala firmě Viacom data o tom, kdo a kdy se dívá na videa na populárním serveru YouTube.