Pražské Náměstí Jiřího z Poděbrad ožije, rozhodli radní

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
8. 1. 2014 18:00
Pražští radní podpořili memorandem revitalizaci Náměstí Jiřího z Poděbrad
Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Praha - Náměstí Jiřího z Poděbrad na hranici Vinohrad a Žižkova čeká revitalizace. Další krok k ní udělala Rada hlavního města Prahy, když v tomto týdnu schválila podpis memoranda o vzájemné spolupráci s Městskou částí Praha 3.

Radnice Prahy 3 nyní plánuje aktualizaci projektové dokumentace, která vznikla na základě výsledků výběrového řízení v roce 2002. Poté musí získat stavební povolení, které mezitím zaniklo. Zahájení úprav na náměstí se předpokládá na počátku roku 2015.

Celá akce přijde na přibližně 90 milionů korun. Cílem revitalizace je vytvoření adekvátního důstojného předprostoru kostela Nejsvětějšího srdce Páně a lepší průchodnost náměstím.

„Náměstí Jiřího z Poděbrad je posledním náměstím v centru Prahy, o které nebylo dlouhodobě postaráno. Od sedmdesátých let neprošlo žádnou celkovou revitalizací, pouze drobnými nekoncepčními úpravami," říká pražský primátor Tomáš Hudeček.

Dominantou náměstí je kostel Nejsvětějšího srdce Páně od architekta Josipa Plečnika, který se Praha v současnosti snaží zapsat na seznam světového dědictví UNESCO. Prostranství před kostelem dostane nové dláždění, přibude také stromořadí.

Náměstí bude opticky rozděleno na klidovou a poloklidovou západní část. „Ve východní polovině bude zachována a dotvořena stávající parková plocha, která by i nadále měla sloužit jako klidové místo. V západní polovině náměstí vznikne poloklidová část s větším podílem zadlážděných ploch určených pro chodce," vysvětluje primátor.

Odstraněny budou také zastřešené východy s eskalátory. Na křižovatce ulic Vinohradská a Slavíkova přibudou semafory, křižovatka tak napojí náměstí se sady Svatopluka Čecha a Vinohradskou třídou.

Boj o kašnu

Původní záměr revitalizace náměstí Jiřího z Poděbrad počítal i s podzemními garážemi. Projekt za 710 milionů korun měl nabídnout 400 podzemních míst. Zastupitelům Strany zelených se ale podařilo prosadit, aby se od výstavby garáží ustoupilo.

Zelení také vyvolali diskusi o zachování kašny nazvané Sjednocená Evropa od akademického sochaře Petra Šedivého. Pod petici za její zachování se podepsalo skoro 400 obyvatel Žižkova. V tomto případě ale zatím úspěšní nebyli.

„Požádali jsme o aktualizaci architektonického návrhu. Architektem bylo doporučeno, aby kašna z náměstí skutečně zmizela," říká zastupitel Prahy 3 za Stranu zelených Matěj Stropnický.

Stoupenci kašny se ale zatím nevzdávají. „O jejím osudu budeme dále jednat," dodává Stropnický.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 minutami

Čínské velvyslanectví v Praze opět zkritizovalo návštěvu tchajwanské delegace v Česku, vyjádřilo nesouhlas s navazováním styků s tamními představiteli

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Soud uložil řidiči autobusu, který usmrtil dítě, podmíněný trest 12 měsíců

Kladenský soud v úterý uložil řidiči autobusu, který ve Slaném usmrtil dítě, podmíněný trest 12 měsíců s odkladem na 24 měsíců a zákaz řízení na tři roky. Rozsudek není pravomocný. Devětapadesátiletý obžalovaný dopustil usmrcení z nedbalosti tím, že neprávně reagoval na vzniklou situaci, uvedl soudce Štěpán Jirounek. Tragická nehoda, při které zahynul žák první třídy, se stala loni v červnu na slánském autobusovém nádraží. Při nehodě utrpěli zranění další tři lidé.

Žalobkyně navrhovala řidiči dvouletý trest s podmínkou na 40 měsíců, peněžitý trest a zákaz činnosti, řidičův obhájce žádal zproštění obžaloby.

"V podstatě se jednalo o shodu několika okolnosti, která vyvrcholila tragickým najetím do hloučku dětí," uvedl soudce. V rozsudku připomněl, že řidič měl na nohou nevhodnou obuv, pantofle, nepřizpůsobil jízdu podmínkám a nesprávnou manipulací s pedálem aktivoval systém, který způsobil nepřiměřené zrychlení autobusu. Následně strhl řízení, čímž autobus nasměroval do hloučku dětí, které seděly na obrubníku. "Vaše reakce, jako reakce profesionálního řidiče, nebyla správná," řekl soudce obžalovanému.

Technickou závadu podle Jirounka nelze zcela vyloučit a bylo by třeba podrobnější ohledání po nehodě. Je ale méně pravděpodobná a podstatný byl způsob řešení situace, dodal. Uvedl, že místo opakovaného sešlápnutí údajně zaseknutého plynového pedálu měl řidič brzdit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy