Praha - Luxus a slušnost za 20 korun na kilometr garantuje nová taxislužba Tick Tack. Již počátkem února hodlá vyrazit do pražských ulic. Rozmnoží tak dosavadní počet 5200 registrovaných vozů taxi.
Počínat si chtějí úplně jinak než někteří kolegové, kteří pražské taxíky nechvalně proslavili v zahraničí třeba tím, že odvážejí turistu z Ruzyně do centra za čtyři a půl tisíce korun.
"Budeme se snažit tento obraz změnit," vymezuje se proti části konkurence provozní manažer Tick Tack Pavel Nytra. Jednotné bílé vozy Audi A6 nové taxislužby začnou v Praze jezdit od 3. února letošního roku.
"Zpočátku to budou řádově desítky aut," řekl Aktuálně.cz Radek Nedbal z obchodního oddělení. "Avizovaná poptávka je ale už teď tak velká, že se v Audi snažíme domluvit dodání stovek vozů během několika měsíců," věří si. Tick Tack chce podle něj nabídnout model nadstandardní taxislužby, který se osvědčil třeba ve Vídni.
Firma teď podle něj jedná s obchodními středisky Metropole Zličín a Centrum Chodov, kde by chtěla mít své "štafly". Své služby nabízí i cestovním kancelářím, klienty chce vozit i na letiště Ruzyně. "Velký zájem o naše služby projevil hotel Hilton," tvrdí Nedbal.
Taxikáři v uniformě
Řidiči firmy budou mít uniformu, taxametry nedovolí žádnou manipulaci s cenou, slibuje nová taxislužba. Při reklamaci dispečink cenu jízdného zpětně spočítá z GPS poloh vozu a automaticky ji předá magistrátu.
A ceny? Základní sazba za nástup do vozu bude 25 korun, jízdné na kilometr 28 korun. Minuta čekání vyjde na 5 korun. Cena za kilometr při objednání jízdy na dispečinku bude 25 korun. Majitel zákaznické karty ušetří až 30 % z ceny jízdného a kilometr jej pak vyjde na 19 korun 50 haléřů. Oproti většině konkurence tak nabízí o něco levnější a luxusnější svezení.
Maximální cenu za kilometr povoluje vyhláška pražského magistrátu ve výši 40 korun. Nepoctiví taxikáři si ale účtují i 99 korun a víc. Na jejich potírání proto magistrát před bezmála dvěmi lety zřídil při městské policii dvanáctičlenný tým TAXI.
Počet odhalených nepoctivých jízd od té doby klesl, nepoctiví taxikáři ale přišli na nové způsoby, jak se kontrole a postihu vyhnout. Vypisují například účtenky ručně nebo "ztrácejí" svá taxikářská oprávnění.
Peníze na očích
Radní proto chtěli prosadit novelu dopravního zákona, která by jízdu bez průkazu považovala za trestný čin a úředníkům by dovolila nepoctivému taxikáři auto zabavit. Vláda to ale v prosinci odmítla jako protiústavní.
Novela také navrhovala, aby cestující měli taxametr na očích. Tick Tack s tím podle svých slov "výhledově" počítá a chce displej umístit pod zpětné zrcátko řidiče.
V Praze nyní mezi největší taxislužby patří AAA radiotaxi a FIX. Ty vloni získaly zakázku na výhradní dopravu turistů z ruzyňského letiště, a rozdělily si tak asi třetinu všech jízd v Praze. Obě firmy mají na letišti výhradní stanoviště, ostatní taxislužby ale mohou na letiště a zpět dopravovat třeba klienty určitých cestovních kanceláří a hotelů. Také v těchto vodách chce Tick Tack lovit.
S konceptem luxusu za dostupnou cenu v dopravě uspěl v Česku například podnikatel Radim Jančura se svými moderními žlutými autobusy Student Agency. "Ano, tohle přirovnání je trefné," přiznává Nedbal podobnou marketingovou strategii Tick Tack. Firma podle něj použije klasický model franšízové licence. "Každý řidič si auto pořizuje na sebe," vysvětluje.
Partnery projektu Tick Tack jsou Audi, Škofin a Auto Jarov.