Potvrzeno: Černý vlak může skutečně vyjet

Tereza Holanová Tereza Holanová
2. 11. 2012 16:35
Železniční dopravce získal poslední potřebné povolení od Drážního úřadu
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Železniční dopravce Leo Express získal potřebný souhlas od Drážního úřadu, a nic mu už tak nebrání, aby začal 7. listopadu naostro jezdit mezi Prahou a Ostravou.

On-line deníku Aktuálně.cz informaci potvrdil ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym i mluvčí skupiny Leo Express Petr Kopáček.

S tím, že se od příští středy objeví na kolejích černé vlaky, počítá i Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). "Trasy už u nás mají objednané," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Povolení ještě nenabylo právní moci, protože se proti němu může někdo z Leo Expressu odvolat. Podle Kopáčka se ale jedná pouze o formalitu - případný nesouhlas by totiž musel vzejít od vedení dopravce, od výrobce vlaků, případně od SŽDC, která ovšem zatím žádné námitky najevo nedala.

Jízdenky se už prodávají

Během prvního měsíce budou v každém směru jezdit pouze dvě černé soupravy denně. Plný počet vlaků, to znamená osm v každém směru a v pátek devět, nasadí Leo Express 9. prosince, až začne platit nový jízdní řád.

Jízdenky do nových spojů si lze kupovat od této středy. Nejlevnější lístek na cestu ekonomickou třídou z hlavního města do moravskoslezské metropole stál po zahájení prodejů 137 korun.

Tato cena se ale bude průběžně měnit, na rozdíl od konkurenčních Českých drah a RegioJetu totiž Leo Express nenabízí pevné tarify. Ceny lístků se tu budou pohybovat podle toho, jaký o ně budou mít cestující zrovna zájem. Dá se tedy očekávat, že levněji obecně vyjdou včasné nákupy a rezervace jízdenek na málo frekventované časy.

Nejdražší lístek do economy class nyní stojí 191 korun. Pro srovnání, u RegioJetu si lze lístek na nejvytíženější trasu pořídit za 210 korun, České dráhy jej lidem, kteří nevlastní žádné akční karty, prodávají od 230 korun.

Méně výhodně vyjde ekonomická třída na krátké trase z Prahy do Pardubic, kde se dá mnohem výhodněji svézt s konkurencí. České dráhy do tohoto spoje prodávají nejlevnější lístky za 85 Kč a RegioJet za 90 Kč. Zato jízdenky Leo Expressu začínají na 133 Kč.

Kromě základní ekonomické třídy bude mít nový dopravce ještě business class (obdoba první třídy) a luxusní prémiový oddíl, ve kterém stojí aktuálně cesta z Prahy do Ostravy 553 až 836 korun.

Fotogalerie: Na co se snaží dopravci nalákat zákazníky:

Měnit ceny bude průběžně přímo systém, který má být schopen analyzovat poptávku pasažérů.

Jízdenky si cestující mohou kupovat na webu dopravce nebo na pokladnách na hlavních nádražích v Praze, Pardubicích, v Olomouci, Ostravě a v Ostravě-Svinově.

Během prvního dne po spuštění se rezervační web potýkal s výpadky, kromě toho zákazníci na Facebooku společnosti upozorňovali, že jim po nákupu nepřišlo žádné potvrzení, že se špatně při výběru sedadla orientují v tom, kterým směrem vlak pojede, nebo že si nemohou rovnou pořídit i zpáteční jízdenku.

Leo má zájem o ty, kteří jezdí autem

Z toho, že se soupravy nepodaří naplnit, šéf skupiny Leoš Novotný zatím strach nemá - v Česku podle něj stále ještě existuje velká skupina spotřebitelů, kteří zbytečně jezdí automobilem, a které je tedy možné do vlaků přetáhnout.

Lidé podle Novotného mají v současné době z cestování vlakem strach, neboť se po příjezdu často ocitnou "ve vzduchoprázdnu" a musejí se starat o další navazující dopravu. Proto se Leo Express hodlá stejně jako jeho konkurenti zaměřit na nabídku zvýhodněných taxi služeb, prodej lístků do MHD nebo na spolupráci s půjčovnou aut.

Prohlédněte si, jak vlak Leo Expressu vypadá:


 

Právě se děje

Další zprávy