Potíže se slevami se snaží servery hasit, ale nemusí

Veronika Skálová Veronika Skálová
8. 5. 2011 13:51
Nechtějí vám dát službu, kterou jste koupili se slevou? Obracejte se na poskytovatele slevy
Masáže, jídlo nebo pití se slevou, nabízejí slevové servery velmi často. Masážní studio nebo restaurace ale nesmí podcenit lákavost nabídky.
Masáže, jídlo nebo pití se slevou, nabízejí slevové servery velmi často. Masážní studio nebo restaurace ale nesmí podcenit lákavost nabídky. | Foto: Sodexho

Brno - Nakupování slev, někdy nazývané hromadné nakupování, se v posledním roce stalo v Česku fenoménem nakupování přes internet.

V současnosti nabízí slevy na služby nebo zboží více než dvě stovky portálů. Spolu s rozmachem nakupování slevových voucherů ale přibývá i špatných zkušeností zákazníků.

"Užil jsem si s pizzou. Měli výhodnou akci na dvě pizzy, a protože mám pizzu rád, tak jsem koupil hned 6 kuponů. Nakonec jsem nedostal ani jednu, protože pizzerie těžce nezvládala, bylo absolutně nemožné si objednat a kontaktní mobil nikdo nezvedal," popsal například svou zkušenosti jeden z uživatelů na diskusním fóru.

Dodal, že nakonec se do věci vložil slevový server, který slevu nabízel a všem klientům za nevyužité kupony vrátil peníze.

Potíže ale mohou nastat, i když se podaří slevu uplatnit. Stížnosti se například množí i na akci pivnice Svět piva. Jeden ze slevových portálů už prodal více než šest tisíc poukazů na neomezenou konzumaci piva za 79 korun. Jenže zkušenosti řady zákazníků potvrzují, že ve výsledku vypadá všechno jinak.

"Náš kupón říkal, že můžeme konzumovat určitá piva až dvanáct hodin. Zarazilo nás, že nám udělali rezervaci jen od tří do sedmi hodin. Ale říkali jsme si, že pak můžeme stát u baru. Jenže v sedm hodin přišla servírka, že máme jít, že nám končí rezervace. Odmítla se s námi bavit nebo zavolat vedoucího," popisuje svou zkušenost Tomáš Kubánek.

Další návštěvníci si stěžovali na neochotu rezervovat termín a hrubé chování personálu k majitelům kupónů.

Velcí se snaží dodavatele prověřovat

Provozovatelé velkých slevových serverů se shodují, že s potížemi u poskytovatelů slev se setkávají. Jedním dechem ale dodávají, že se jim snaží předcházet.

"Než s poskytovatelem uzavřeme smlouvu, zjišťujeme, zda už s některým slevovým serverem spolupracoval, s jakým výsledkem a jaké jsou jeho kapacity. Zjišťujeme také finanční zdraví podniku, díváme se, zda není zadlužený a snažíme se získat i reference," popisuje postup jednatel serveru Slevoteka.cz Karel Pospíšilík.

Většina velkých serverů také na svém účtu udržuje dostatečně velkou hotovost, aby v případě problémů mohli svým zákazníkům peníze vrátit.

"Počítal jsem to a zjistil jsem, že asi jedno procento dodavatelů je rizikových. Navzdory všem opatřením se tak může stát, že podnik přecení své kapacity, nebo dokonce uprostřed akce zkrachuje. I když jsme jen zprostředkovatel a odpovědnost za dodání zaplacené služby nebo zboží má dodavatel, v takovém případě vezmeme odškodnění zákazníků na sebe. Jde také o naši pověst," vysvětluje Tomáš Carba, marketingový ředitel druhého největšího portálu v Česku Zapakatel.cz.

Ne všechny stížnosti na nedodané služby jsou ale oprávněné. "Stane se, že zákazník nechá objednávku na poslední chvíli a snaží se objednat třeba týden před propadnutím kuponu. Když tohle napadne pět set dalších lidí, vzniká problém. Snažíme se takové případy řešit individuálně a domluvit například prodloužení platnosti," dodává Tomáš Bátrla, marketingový ředitel Vykupto.cz.

Reklamovat u poskytovatele slevy

I když se zejména velké slevové servery snaží hasit požáry, aby si nezničily pověst, zodpovědnost za prodané služby nebo zboží má poskytovatel slevy. Právě ten by měl nastavit počet slevových kuponů, které dá k dispozici, podle své kapacity.

"Server je jenom zprostředkovatel, odpovědnost leží na koncovém dodavateli," potvrzuje Jan Votočka, právní poradce spotřebitelského časopisu dTest.

Pokud z nějakého důvodu nemůže být služba nebo zboží dodáno, má zákazník právo od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz po firmě, která zboží či službu přes slevový server nabízela.

"Objevuje se i druhý problém - že se firmy nechovají k držitelům kuponů jako k plnohodnotným zákazníkům. Pokud v podmínkách slevy do restaurace není například napsáno, že platí jen od pondělí do čtvrtka a restaurace odmítá rezervovat majiteli kuponu stůl na pátek či sobotu, jde o diskriminaci zákazníka. Podobně i tehdy, když na voucher dostanete menší porci, než restaurace obvykle servíruje. V takovém případě by měla zafungovat Česká obchodní inspekce," dodává Votočka.

 

Právě se děje

Další zprávy