Podvodníci to mají s pojišťovnami těžší

mid, čtk
17. 1. 2006 17:21
Praha - Zapálit stodolu a nechat si vyplatit pojistku? To je typický pojistný podvod z počátku minulého století. Dnes se podvodníci snaží spíše fingovat škody v pojištění motorových vozidel.

V Česku sice stále stojí podobně jako jinde v Evropě zhruba za každou sedmou pojistnou událostí podvod, pojišťovnám se ale prý dařilo v roce 2005 proti této trestné činnosti bojovat účinněji než v předchozích letech.Vyplývá to z ankety ČTK mezi největšími tuzemskými pojišťovnami.

Každý sedmý případ je podvod

Počty pojistných událostí, které se vůbec nestaly nebo se odehrály jinak, než jejich účastníci vylíčili, obecně stále stoupají, řekl ČTK mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Podle světových statistik do kategorie pojistných podvodů patří asi 14 procent všech případů, které klienti hlásí pojišťovnám, dodal.

Objem neoprávněně vymáhaného se stále odhaduje na deset až patnáct procent veškerých škod, souhlasil mluvčí Kooperativy Marek Vích. "Počet podvodů, na které přijdeme, byl loni shodný s předminulým rokem," doplnila mluvčí ČSOB Pojišťovny Kateřina Hamerská. Z vytipovaných podezřelých událostí se jich podle ní přibližně 80 procent ukázalo jako podvodných.

Česká pojišťovna prošetřovala loni 921 podezřelých pojistných událostí. Jako pojistný podvod nakonec uzavřela 603 z nich. Celková hodnota podvodů tak dosahovala téměř 224 milionů korun, což je o 26 milionů méně, než v roce 2004.

Podvodníkům kazí řemeslo nové technologie

V pojišťovně klesl počet podvodů na sedm procent po zavedení nového systému správy a likvidace pojistných událostí, upozornil Bálek. Klienti s ČP komunikují pouze po telefonu, likvidace probíhá centrálně za pomoci systémů informačních technologií. "Klient se už také nesetkává přímo s likvidátorem, ale jen s pojistným technikem, který o vyřešení události nerozhoduje. Eliminuje se tak snaha domluvit řešení 'výhodné pro obě strany'," vysvětlil Bálek. ČSOB Pojišťovna zase zprovoznila od listopadu nový systém pro detekci pojistných podvodů. Jeho princip spočívá v tom, že tento systém sám vyhledává podezřelé pojistné události podle určitých parametrů, jako je třeba věk řidiče či typ auta.

Neobvyklé nejsou ani organizované skupiny podvodníků. "Skupina klientů si prodávala navzájem havarovaná auta. Jednou figurovali na straně poškozeného, podruhé škůdce. K tomu jim policisté vystavovali protokoly o dopravní nehodě," popsal Radim Hamáček z pojišťovny Generali.

Nejčastěji se fingují autohavárie

Nejčastějšími prohřešky jsou fingované havárie nebo falešné odcizení vozidla. Najdou se ale i vtipné případy. Česká pojišťovna třeba eviduje případ muže, který v opilosti boural a poté žádal vyplacení pojistného. Po zamítnutí svého případu požádal pojišťovnu o jeho přezkoumání: "V něm uvedl, že na zadním sedadle své škodovky převážel dvacet pet lahví bílého vína a láhev minerálky. Poté, co nezvládl řízení a vletěl do příkopu, potřeboval si kvůli zranění vypláchnout ústní dutinu, k čemuž využil první láhev, kterou v šoku nahmatal. A jelikož si ji vypláchl celým obsahem láhve, je jasné, že po příjezdu policie byla jeho dechová zkouška pozitivní," vzpomíná Bálek.

Kvůli pojistkám se i vraždí

Ne všechny pojištné podvody jsou ale podobně úsměvné. V roce 2004 například přiměli dva bratři z České Třebové svého známého uzavřít životní pojistku v jejich prospěch, a to hned u šesti pojišťoven najednou. Po dvou letech svého známého zavraždili teplometem ve speciálně upravené Avii: "Po celou dobu za něho životní pojištění platili a pak ho otrávili oxidem uhelnatým. Pokud by jim všechny pojišťovny životní pojistky vyplatily, přišli by si na více než 21,5 milionu korun," řekl Bálek. Místo milionů si nyní bratři užívají 13 a 14 let vězení.

S vraždami má své zkušenosti i Generali. "K velkým podvodům, které byly odhaleny, patří naplánovaná vražda v Ústí nad Labem," potvrdil Hamáček.

 

Právě se děje

Další zprávy