O2 přesvědčilo úřad. Chytrou síť získalo jenom pro sebe

Tomáš Fránek
6. 3. 2013 15:40
Telekomunikační firma dosáhla změny postoje Úřadu průmyslového vlastnictví
Foto: Telefónica O2

Praha - Ochranná známka Chytrá síť, kterou využívá v reklamě na svoje služby v Česku společnost Telefónica O2, patří s definitivní platností jenom této telekomunikační firmě.

Úřad průmyslového vlastnictví totiž změnil svůj původně zamítavý názor, podle něhož si tato značka žádnou ochranu nezasloužila. Zápisu ochrany názvu Chytrá síť tak po dvou letech jednání nyní nestojí nic v cestě.

Mohutnou reklamní kampaň využívající název Chytrá síť spustila Telefónica už v roce 2010 a využívá ji dodnes. Firma zvolila tento název pro tři své mobilní sítě EDGE, CDMA a UMTS, které mají dohromady vytvářet komplexní pokrytí, nabízet vysokou průměrnou rychlost stahování a sloužit jak notebookům, tak mobilním telefonům.

Kampaň byla z pohledů expertů úspěšná - získala zlatou cenu v soutěži o nejefektivnější reklamu, kterou pořádá Asociace komunikačních agentur.

O ochranu značky Chytrá síť v Česku však nepožádala přímo česká pobočka O2, ale britská společnost O2 Holdings Limited. Ta je součástí sítě firem spadajících podobně jako česká pobočka pod španělskou telekomunikační společnost Telefónica.

Jen běžná slova?

Právě to, že britská společnost chce v Česku chránit značku Chytrá síť, ale bylo jedním z důvodů, proč v prvním kole odmítl Úřad průmyslového vlastnictví značce ochranu.

Dalším důvodem pro odmítnutí ochrany bylo to, že jde o běžná slova, která si ochranu vůbec nezaslouží. „Doklady k získání ochrany nejsou dostatečné," rozhodl úřad s tím, že není jasné, proč o ochranu vlastně žádají Britové.

Firma se ale odvolala a předložila doklady o tom, jak intenzivně v kampani značku Chytrá síť využívá. A také doložila souhlas, který Britové na užívání značky udělili jak španělské společnosti Telefónica, tak české pobočce firmy.

Zaslouží si ochranu

Předseda úřadu Josef Kratochvíl argumenty uznal a rozhodl, že značka Chytrá síť si ochranu zaslouží. Ani fakt, že o ochranu žádají Britové, podle něj není problém. Lidé jsou podle šéfa úřadu informováni o tom, jak vypadá situace na telekomunikačním trhu.

„Spotřebitelé jsou obeznámeni alespoň v hrubých rysech se situací na trhu mobilních operátorů panující na českém (případně světovém) trhu a vědí, že dané služby jsou většinou poskytovány nadnárodními koncerny se sítí různě propojených společností v jednotlivých státech," uvedl Kratochvíl s tím, že je na vedení těchto firem určit, kdo bude vlastníkem značky.

„Přihlášku slovní ochranné známky Chytrá síť lze tudíž postoupit ke zveřejnění v celém rozsahu," rozhodl Kratochvíl.

Podívejte se na novinky z veletrhu spotřební elektroniky CES 2013

 

Právě se děje

Další zprávy