Brno/ Mnichov - Lidé, kteří kupují levné oblečení v diskontních prodejnách, by podle zástupců nevládních sdružení měli vědět, že nízké ceny u prodávaného textilu jsou vykoupeny porušováním práv pracovníků v Bangladéši.
Dělnice podle zjištění nevládního sdružení AMFR, které prověřovalo podmínky pro pracovníky v textilních továrnách, musí pracovat sedm dnů v týdnu, přesčasy jsou i pět hodin denně. Nejsou plněny základní podmínky bezpečnosti práce.
„V posledních dvaceti letech v důsledku nehod v továrnách zemřelo na pět set lidí," uvedl šéf sdružení Khorshed Alam, vědec, který bojuje za zlepšení podmínek v textilních továrnách dlouhodobě.
Nízké ceny nejsou zadarmo
„Lidé by si měli uvědomit, že džíny za 9,99 euro v Aldi, pánské košile za 7,99 eur v Lidlu nebo T-košile pro 1,99 eur v Kiku jsou vykoupeny porušováním práv dělníků," cituje Alama respektovaný německý deník Süddeutsche Zeitung.
Lidl i Kik působí také v Česku, v jejich nabídce je i oblečení z Bangladéše. Diskontní řetězce odmítl výsledky výzkumu nevládního sdružení komentovat s tím, že dodržují všechny práva zaměstnanců.
Už před několika měsíci spotřebitelské sdružení zjistily, že oblečení - které je k dostání také v českých prodejnách Lidl - šijí těžce vykořisťované dělnice v Bangladéši. Vážné porušování elementárních práv prokázaly nejméně ve čtyřech tamních továrnách.
Lidl přitom v propagačních letacích tvrdil, že se může zaručit za slušné jednání s dělníky šijícími oblečení.
V žalobě spolky uvedly, že pracovní doba v továrnách v Bangladéši je podstatně delší než povolených 48 hodin týdně - místy až 80 hodin.
Oblíbené diskonty
Po jednání se spotřebitelskými sdruženými se zástupci Lidlu rozhodli, že reklamní kampaň ukončí. "Lidl stáhl reklamu," potvrdil zástupce spotřebitelských sdružení Günter Hörmann.
Diskontní prodejny jsou stále populárnější.
Podle zjištění společnosti Incoma GfK je jako hlavní místo pro pravidelný nákup uvádí už celá čtvrtina českých domácností. "Pozice diskontních řetězců roste s menšími výkyvy více méně stále od počátku jejich vstupu na český trh. Nedá se říct, že by příchod ekonomické krize jejich nárůst zásadním způsobem urychlil. Zákazníky získávají nejen cenou, ale i hustou obchodní sítí a často i atraktivním sortimentem," uvedl Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK.