Češi často utrácí v malých marketech, nejvíc v obřích

Ekonomika Ekonomika
27. 5. 2009 12:31
Tržby loni rostly nejrychleji supermarketům, nejvíce peněz stále inkasují hypermarkety.
Tesco bylo vloni největším řetězcem v Česku co do objemu tržeb. I díky svým hypermarketům.
Tesco bylo vloni největším řetězcem v Česku co do objemu tržeb. I díky svým hypermarketům. | Foto: Tesco Stores

Brno - Dvakrát týdně do menší "sámošky" nedaleko domova, jednou za týden zajet na velký nákup týden do hypermarketu na okraji města a ještě se cestou zastavit v diskontní prodejně pro nějakou obzvlášť lákavou nabídku.

Podobně vypadá podle průzkumu společnosti Nielsen nákupní chování lidí v České republice. Výsledky průzkumu přinesla agentura ČTK. Průměrně podle nich lidé navštíví supermarket osmkrát měsíčně, hypermarket pětkrát a diskont čtyřikrát do měsíce.

Nejvyšší částky utrácíme jednoznačně při oněch velkých nákupech v hypermarketech. Vloni nasypali Češi do pokladen těchto prodejen 119 miliard korun. O přibližně polovinu méně, 53 miliardy korun, skončilo v kasách supermarketů, diskontní prodejny utržily nejméně - 46 miliard.

Supermarketů je méně, ale častěji jsme v nich utráceli

Přestože co do objemu tržeb skončily až na druhém místě, nejrychleji rostly příjmy supermarketům. Připsaly si na svůj vrub o 8 procent víc peněz. A to přesto, že jejich počet v minulém roce klesl o více než jedno procento. I přesto je jich na českém trhu nejvíc - a to 689 prodejen.

Hypermarkety sice také poznaly nárůst svých výdělků, přesně o 6,6 procenta, ale zároveň vloni stoupal jejich počet - o 6,4 procenta. Právě v nich Češi platí nejvyšší částky za jeden plný košík. Zatímco loni stál průměrně 362 koruny, letos se jeho velikost zvětšila o 1,8 procenta.

Na druhém místě jsou ve velikosti nákupního koše diskonty se 195 korunami na jeden košík, což je o 3,2 procenta víc. Nejvíc se ale zvětšily průměrné nákupní košíky v supermarketech. Hodnota 152 korun znamená nárůst o téměř šest procent.

Tesco roste, jiní mizí

Jména největších řetězců na českém trhu se příliš nemění. Tesco sice vloni v tržbách uteklo Aholdu o tři miliardy korun a získalo tak prvenství, další pozice žebříčku obsadilo Makro, Kaufland a Globus.

Tyto značky, které společnost Incoma řadí mezi velkou desítku, vlastní každý rok větší podíl trhu s rychloobrátkovým zbožím. Další loga však v Česku neuspěla a musela jej opustit.  Naposledy zmizely značky Delvita, jejíž prodejny převzala Billa, a Plus, který do své sítě zařadil Penny Market. V minulosti už Česko opustil například Carrefour nebo Julius Meinl.

 

Právě se děje

Další zprávy