Praha - Výhodnější ceny, větší výběr zboží, i možnost nakoupit nějakou tu novinku, která na český trh ještě nedorazila. Stále více Čechů propadá kouzlu nakupování v zahraničí a někteří se chystají v cizině pořídit i vánoční dárky.
Podle průzkumu GE Money Bank se za hranice kvůli nákupům vydává přibližně třetina Čechů, mnohem častější jsou ale nákupní výlety v příhraničních krajích. Tomu odpovídají i nejoblíbenější nákupní destinace: Německo, Rakousko, Polsko a Slovensko. Často jmenovaná byla i Itálie a Velká Británie.
Lidé v pohraničí jsou zvyklí se do sousední země vypravit často i za nákupem potravin, zatím co například Pražané cestují za nákupy oblečení. Tomu odpovídá i fakt, že nejčastěji se Češi vypravují do hypermarketů a supermarketů (70 procent), nezanedbávají ale ani trhy (64 procent ) a obchodní domy (60 procent)
Důvodem pro nákupy v zahraničí nejsou jen výhodnější ceny, které uvedlo 64 procent dotázaných. Češi oceňují také větší výběr (40 procent), možnost koupit si produkty, které v Česku nejsou dostupné (32 procent), nebo novinky, které na náš trh přijdou později (19 procent ). Mnohé také láká, že cestu spojí se zajímavým výletem (44 procent ).
V době vánočních nákupů se do zahraničí vypraví pro dárky polovina těch, kdo v cizině nakupují alespoň občas.
Potvrzují to i zkušenosti Hospodářské a průmyslové komory z Řezna (IHK), podle níž tři ze čtyř Čechů, kteří překročí česko-bavorskou hranici, míří za nákupy.
"Z těchto důvodů už začali maloobchodníci z Řezna inzerovat svou reklamu na vánoční nákupy v partnerském městě Plzni. Navíc se také učí česky, aby dokázali oslovit zákazníky v jejich jazyce," uvedla ve zprávě agentura Central European Press Agency.
Češi si pochvalují hlavně nižší ceny, větší výběr, příjemnou obsluhu a například u potravin i vyšší kvalitu zboží.
Cizinci míří za nákupy do Prahy
Zároveň ale popularita nákupů v zahraničí neznamená, že by obchody v Česku postrádaly zákazníky. Podle průzkumu Globe Shopper City Index se Praha umístila mezi desítkou nejnavštěvovanějších evropských měst z hlediska nákupní turistiky a utrácení.
Mezi konkurenty bodovala Praha zejména v praktických kategoriích, tedy například průměrnou délkou otvírací doby obchodů, ohledně dostupnosti jí ale uškodil kolísavý kurz koruny vůči ostatním měnám.
Navzdory tomu ale předstihla například Vídeň, Busel, Mnichov nebo Moskvu.
Index Globe Shopper City Index - Europe divize EIU měří atraktivitu 33 hlavních evropských měst z hlediska mezinárodní nákupní turistiky. Hodnocení jednotlivých měst vychází z 36 kritérií rozčleněných do pěti kategorií: obchody, dostupnost, praktičnost, hotely a doprava, kultura a klima.