Praha - Na peníze za prodané zboží nebo poskytnuté služby čekají podnikatelé v Česku průměrně déle než dva měsíce. Platební morálka zákazníků se přitom během prvních tří měsíců letošního roku zhoršila. Vyplývá to z výzkumu, který společnost ČSOB Factoring provedla mezi více než 20 tisíci domácími firmami.
Zaplaceno za zakázku dostaly tuzemské podniky v průměru za 76 dní. To je o čtyři dny více než během roku 2011. Za horší platební morálkou stojí podle autorů analýzy především opětovné zpomalení ekonomiky.
Nejdéle na peníze čekají firmy, které působí v oblasti zdravotní péče. Zde odběratelé hradí nákup v průměru za 101 dní. S více než osmdesáti dny musely počítat také společnosti vyrábějící stroje, elektrická zařízení, potraviny nebo nápoje.
Nejrychleji naopak přijdou peníze podnikům, které dodávají na trh dopravní prostředky, kde se jedná o 52 dní.
Poláci jsou ještě pomalejší
Na čas si s platbou dávají zvláště velké podniky. Ty těží z pozice významného zákazníka. Pokud je ale jejich dodavatelem menší nebo střední firma, mohou pro ni prodlevy znamenat až existenční potíže, protože nemusí mít z čeho pokrýt další výrobu.
"Zpomalení finančních toků v ekonomice ztěžuje ve firmách finanční řízení a komplikuje i běžný provoz," uvádí Tomáš Morávek z ČSOB Factoring. Pokud firma navíc vykazuje rozpačité finanční výsledky, je pro ni obtížnější získat u banky úvěr.
V rámci eurozóny ovšem čeští zákazníci patří k průměru. Déle trvá průměrná platba Polákům, kde jde v průměru o 102 dní, nebo Italům (87 dní). Svědomití jsou naopak Němci, kteří posílají dodavateli peníze obvykle 39 dní po vystavení faktury, ale také Maďaři (v průměru platí po 44 dnech).