Na dopravní stavby bude více peněz

ČTK, eko
9. 12. 2005 12:23
Praha - Fond dopravy by měl mít v roce 2006 na dopravní infrastrukturu 55,5 miliardy Kč. Letos měl k dispozici původně 42,7 miliardy, vláda ale jeho rozpočet navýšila o dalších 4,5 miliardy korun.

Rozpočet fondu se proti letošnímu roku zvýšil, protože je v něm zahrnuto i 9,4 miliardy korun na stavbu dálnice D47. Letos stát tuto dálnici jako jedinou nehradí z prostředků fondu, ale prostřednictvím rozpočtu ministerstva dopravy. Schválený rozpočet na příští rok bez vlivu navýšení o dálnici D47 je proti původně schválenému rozpočtu na letošek vyšší zhruba o 3,5 miliardy Kč.

Se schváleným rozpočtem na příští rok je stát podle Milana Šimonovského schopen vysokou rozestavěnost v dopravní infrastruktuře dál průběžně financovat. S tím ale nesouhlasí opoziční ODS. Jejich dopravní expert Karel Sehoř poznamenal, že rozpočet na rozestavěné stavby nestačí. Řekl také, že infrastruktura má z minulosti deficit ve výši bilionu korun.

Nová vláda bude muset již v roce 2007 řešit, zda fond  zachová, nebo ho nahradí agenturou, která bude infrastrukturu financovat. Navíc bude muset nalézt nové zdroje, protože skončí dotace z privatizace. Posílit by se podle Šimonovského měl hlavně podíl na spotřební dani z paliv.

Z podílu na spotřební dani z paliv, ze silniční daně a z prodeje dálničních kupónů odhaduje fond v příštím roce výnos 16,1 miliardy Kč, tedy téměř o dvě miliardy vyšší než letos. Důvodem je zvýšení sazeb spotřební daně a dálničních známek. Z privatizace fond předpokládá dotaci 22,2 miliardy korun, tedy srovnatelnou jako v původním rozpočtu pro letošní rok.

Původně měla být dotace v příštím roce o dvě miliardy vyšší než letos, vláda však před časem rozhodla, že dvě miliardy plánované na příští rok dá fondu ještě letos kvůli vysoké rozestavěnosti dopravní infrastruktury. Dalších 7,8 miliardy získá fond na
financování projektů, které později zpětně uhradí fondy EU.

Prioritami ve výdajích fondu budou i v příštím roce stavby na dálniční síti. Fond na stavby na dálnicích a rychlostních komunikacích počítá v příštím roce včetně 9,4 miliardy korun na D47 celkem s 30,7 miliardy korun. Na železnici půjde 15,6 miliardy a na vodní cestu 685 milionů korun.

Kromě zdrojů fondu jde na výstavbu infrastruktury letos dalších asi 15 miliard z úvěrů EIB na dálnice D8, D5 a D11 a peníze z kohezního a strukturálních fondů EU. Celkem tak letos
jde na infrastrukturu kolem 70 miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy