Brno - Producenti moravských vín jsou stále úspěšnější na prestižních evropských výstavách a soutěžích.
Šest medailí si tak vinaři přivezli z akce pod názvem Monde Selection Brusel, která se konala v Bruselu. Akci pořádá nezávislý institut Monde Selection založený v roce 1961 a je to jedna z nejuznávanějších institucí v hodnocení kvality.
Na soutěži v Bruselu se tak představilo dvanáct vzorků moravských vín od čtyř firem , ty získaly pět stříbrných a jednu bronzové ocenění.
Rok úspěchů
Dvě stříbrné medaile si tak odvezl například vinař Oldřich Drápal, další pak firmy Znovín Znojmo, Moravské vinařské závody Bzenec a společnost Spielberg CZ.
Nejde ale o úspěch ojedinělý, letos už vína od moravských vinařů uspěly i v dalších prestižních soutěžích. Dvě prestižní stříbrné medaile tak získaly na mezinárodní soutěži Chardonnay du Monde vína z Valtic a Znovínu.
Moravská vína byla úspěšná také na mezinárodní soutěži Vinitaly ve Veroně a Vinalies Internationales v Paříži. Ve Veroně zlatou medaili získala firma Moravské vinařské závody ze Bzence, jejich Rulandské modré pozdní sběr ročník 2006 se stalo nejlepším růžovým vínem.
Vůbec poprvé tak bylo moravské víno oceněno jako nejlepší víno soutěže v dané kategorii, veronské soutěže se přitom účastnilo téměř tři a půl tisíc vín ze 30 zemí.
Vinné sklepy Valtice zase zlaté ocenění získaly na soutěži Vinalies v Paříži. "Jsem rád, že nám úspěšně daří bořit mýty o tom, že v České republice se vaří jen dobré pivo a dobré víno se dělá jen v zahraničí," řekl David Šťastný z Vinných sklepů Valtice.
Účast na mezinárodních soutěžích a ceny z nich jsou přitom velmi důležitým marketingovým nástrojem pro prodej tuzemských vín v cizině. Letos se vinaři zúčastní za podpory Vinařského fondu šestnácti výstav po celém světě.
Pomoc při prodeji
"Vinaři můžou svoje zákazníky přesvědčovat o kvalitě svých produktů, pokud ale k tomu mají potvrzení od nezávislých odborníků a srovnání s konkurencí, je to velké plus," řekl Roman Konečný z poradenské společnosti Etis.
Vinaři se tak například nyní snaží proniknout na polský trh. Tam roste spotřeba vína, za několik let to je růst z 1,7 na 2,4 litru na hlavu a rok.
Do Polska začala od letošního roku vyvážet tisíce lahví vína například firma Vinselekt Michlovský z Rakvic na Břeclavsku. Další firmou je společnost Arcibiskupské zámecké víno Kroměříž, která se zaměřuje na produkci mešních vín.
Polský trh s vínem by měl podle odborníků i nadále růst. "I kdyby spotřeba stoupla jen o jeden litr, znamená to možnost prodeje asi 350 000 hektolitrů vína. To je téměř polovina celé produkce České republiky," řekl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.
Spotřeba a výroba vína loni rostla celosvětově. Výroba vína ve světě se loni zvýšila odhadem o 1,8 procenta, jeho spotřeba stoupla o 1,4 procenta a vývoz vzrostl o 5,3 procenta ve srovnání s rokem 2005.
Z největších producentských zemí zaznamenala Francie pokles asi o 0,4 milionu na 51,7 milionu hektolitrů, naopak Španělsko zaznamenalo výrazný vzestup na 39,3 ze 34,8 milionu hektolitrů.
Absolutně nejvíce vína vyrobila loni Itálie - 52 miliony hektolitrů. Mimo Evropu stoupla výroba nejvíc v Chile a na Novém Zélandu.
Světový obchod s vínem loni podle Mezinárodního úřadu pro révu a víno stoupl o 5,3 procenta - vyvezlo se 83,1 milionu hektolitrů vína. Z dovozu je tak každá třetí láhev, která se ve světě vypije. Klesá podíl evropských producentů, naopak se zvyšuje vývoz vín z jižní polokoule a zemí jako Chile, Argentina nebo Austrálie.