Hamburk - Diskontní řetězec Lidl se už nebude v reklamě chlubit, jak zodpovědnou je firmou a jak důsledně u svých dodavatelů v Asii kontroluje spravedlivé pracovní podmínky.
Přiměl jej k tomu tlak německých spotřebitelských sdružení, která se kvůli kampani Lidlu dokonce obrátila na soud.
Spolky zjistily, že oblečení - které je k dostání také v českých prodejnách Lidl - šijí těžce vykořisťované dělnice v Bangladéši. Vážné porušování elementárních práv prokázaly nejméně ve čtyřech tamních továrnách.
Lidl přitom v propagačních letacích tvrdil, že se může zaručit za slušné jednání s dělníky šijícími oblečení.
Lidl ustupuje, co udělá vláda?
V žalobě spolky uvedly, že pracovní doba v továrnách v Bangladéši je podstatně delší než povolených 48 hodin týdně - místy až 80 hodin.
Po jednání se spotřebitelskými sdruženými se zástupci Lidlu rozhodli, že reklamní kampaň ukončí. "Lidl stáhl reklamu," potvrdil zástupce spotřebitelských sdružení Günter Hörmann.
Spotřebitelé jdou ještě dál. Nyní požadují, aby se německá spolková vláda zasadila, aby firmy musely ve svých kampaních dodržovat přesná pravidla pro tvrzení o svých dodavatelích.
"Spolková vláda by měla vyžadovat pravdivé informace o tom, jak firmy dodržují sociální standardy týkající se jejich dodavatelů," uvedli zástupci spotřebitelských sdružení.
Oblečení z Bangladéše prodává řetězec ve všech zemích, kde působí - včetně Česka. Nyní si kupující v českých prodejnách, kterých tu Lidl má 210, může vybrat z nabídky oblečení pro volný čas právě některé kusy z Bangladéše, další pak z Číny a Indie.
V Česku nejsou informace
Budou to řešit i české spolky?
Společnost pro Fair Trade zatím při zjišťování původu zboží v českých a moravských obchodech s textilem narazila na zeď mlčení.
Většina oděvních řetězců působících v Česku totiž odmítla prozradit, jakým způsobem získává oděvy, které prodává.
"Ze 114 námi oslovených poskytlo informace pouhých 18 společností," uvedla Michaela Rychtecká ze Společnosti pro Fair Trade. "Právě ty ale většinou vyrábějí v České republice. Firmy, které dovážejí zboží z Asie, povětšinou odpověď odmítly," dodala autorka výzkumu Rychtecká.
Například společnost Alpine Pro, která kompletně oblékla českou olympijskou výpravu, potvrdila, že vyrábí některé své produkty v Asii, podle zástupců firmy kontroluje i podmínky v továrnách.
Většina firem se odpovědi vyhnula. "Jednou z mála výjimek je například firma Levi Strauss, která na svých webových stránkách zveřejňuje kompletní seznam svých dodavatelů," uvedla konzultantka výzkumu Lenka Parkánová. "To, v jakých pracovních či sociálních podmínkách oblečení, které nosí většina Čechů, vzniká, je ovšem téměř nemožné zjistit," dodává Parkánová.
Na stránkách sdružení jsou také výpovědi dělníků a dělnic z továren v Indii a Bangladéši.
"Pracuji v továrně Modelama factory. Dodávám švadlenám části oblečení a odebírám hotové kusy. Za celé tři roky jsem měl pouze třikrát týden dovolené," uvedl sedmadvacetiletý Matin z indického Guargonu. "Pracuji šest dní v týdnu, když je hodně zakázek, tak sedm dní. Jakmile vedení zavelí, musím po celém dni práce přijít i na noční směnu," dodal.