New York, Žilina - Přesně tak dlouho, jak bude trvat mistrovství světa ve fotbale, má podle listu Wall Street Journal trvat pokles ekonomiky. Minimálně v těch zemích, jejichž týmy v Jihoafrické republice hrají.
Ve Velké Británii mohou ztráty produktivity spojené s šampionátem dosáhnout téměř miliardy liber (asi 30,9 miliardy korun). Na takovou částku je vyčíslil průzkum, který provedl Chartered Management Institute. Téměř polovina všech zaměstnaných mužů a 21 procent žen má v úmyslu sledovat v pracovní době fotbal, pokud v té době poběží.
Některé firmy se proto pokoušejí sledování fotbalu v pracovní době svým zaměstnancům zakázat, jiné jsou s tímto fenoménem smířenější. Asda, britská odbočka obchodního řetězce Wal-Mart, nabídla zaměstnancům možnost vybrat si "safari prázdniny", což je neplacené volno trvající až dva týdny - pokud chtějí letět do JAR na mistrovství. Společnost také umožní zaměstnancům přehazovat si směny, vybírat prodloužené pauzy a požádat o dny volna na sledování zápasů v televizi.
Prodavači mohou prodávat u televizí
Docela dobře na tom budou prodavači. V obchodech totiž bude fotbal naladěný i na televizních přijímačích vystavených k prodeji, takže prodavači a další zaměstnanci budou moct alespoň po očku sledovat, jak se zápas vyvíjí. "Věříme svým kolegům, že odvedou svou práci, i když přitom budou pošilhávat, jaké je skóre," řekla mluvčí řetězce, který ve Velké Británii zaměstnává 170.000 lidí v 376 obchodech.
Další problémy nastávají firmám, v nichž pracují zaměstnanci, jejichž týmy se navzájem střetnou. Jonathan Grant, jenž v Londýně šéfuje týmu servisních techniků firmy PricewaterhouseCoopers (PwC), dovoluje zaměstnancům přijít a odejít dřív ve dnech, kdy Anglie odpoledne hraje zápas. Jeho zaměstnanci ale jsou tří různých národností, a tak se jim snaží upravit směny tak, aby nenastávaly "fotbalové třenice".
Fotbal poznamená i americkou ekonomiku, přestože v USA není fotbal tak populární jako třeba ve zmiňované Anglii. Jenže je třeba počítat s tím,že v této zemi pracuje mnoho cizinců ze zemí, které na šampionátu startují. A tak už v pátek bylo prý znát, že někteří zaměstnanci v USA se plně nesoustředí na práci. Úvodní zápas Mexika s Jihoafrickou republikou připadl přesně na prostředek pracovního dopoledne na východním pobřeží USA a stal se nejsledovanějším zápasem televize ESPN.
Slováci úlevy mít nebudou
Fotbalové horečce zatím nepropadlo vedení žilinské továrny automobilky Kia motors, přestože Slováci hrají svůj historicky první zápas na fotbalovém mistrovství a KIA je navíc jedním z hlavních sponzorů šampionátu.
"Společnost neplánuje upravovat pracovní dobu kvůli FIFA MS 2010 a neočekává ani pokles produktivity práce či jakýkoli vliv mistrovství světa na kvalitu výrobků," uvedla pro deník Aktuálně.cz mluvčí Kia Motors Slovakia Katarina Cadrová.
Z přítomnosti továrny ve městě ale budou alesoň něco mít běžní obyvatelé Žiliny, případně ti zaměstnanci, kteří budou mít v práci v době konání zápasu volno. "V rámci akce Žilinčané se baví fotbalem umístila Kia Motors Slovakia ve spolupráci s městem na Hlinkově náměstí velkoplošnou obrazovku, na kterém poběží přenosy z mistrovství světa. Pro zaměstnance je také připravena soutěž o drobné předměty s logem mistrovství jako jsou trička, čepičky či fotbalové míče.