Hrubé výdaje firem na reklamu počítané bez slev, bonusů a vzájemných obchodů letos v pololetí dosáhly 24 miliard korun. Je to zhruba o 13,8 procenta více než ve stejném období loni, vyplývá z údajů, které ČTK poskytla mediální agentura ARBOmedia.
Tempo růstu je dokonce vyšší než ve srovnání let 2005 a 2004, kdy výdaje firem vzrostly o 10,7 procenta, ale nižší než o rok dříve. Tehdy nárůst činil 15,5 procenta.
Největší část výdajů směřovala tradičně do televizí. Firmy na svou televizní prezentaci daly podle ceníkových cen 11,8 miliardy korun, tedy o 14,9 procenta více než ve stejném období loni.
Podle dřívějších údajů ARBOmedia se za letošní první pololetí v TV objevilo 313 inzerentů, zatímco o rok dříve jich bylo 321. Zatímco výdaje firem stouply o 14,9 procenta, množství odvysílaných spotů stouplo o polovinu. Přes výrazně větší množství reklamy v televizích ovšem jejich sledovanost stoupla pouze minimálně, a to o půl procentního bodu.
Největším televizním inzerentem byla společnost Nestlé s 755,5 milionu korun. Následuje Danone se 626 miliony, Procter & Gamble s 515,1 milionu, čtvrtý je Vodafone se 437,4 milionu a první pětku uzavírá Henkel s 409,3 milionu korun.
Právě Vodafone je podle agentury "skokanem roku", protože za první pololetí nejvíce navýšil své výdaje na reklamu, a to v souvislosti s přejmenováním z Oskara na Vodafone.
Do tištěných médií směřovalo 9,32 miliardy korun, což je o 12,7 procenta více než o rok dříve. Největší příjmy měla podle žebříčku zveřejněného Unii vydavatelů Mafra s 1,57 miliardy Kč, druhý je Ringier s 1,29 miliardy a třetí Vltava-Labe-Press (VLP) s 1,28 miliardy.
Čisté výdaje firem na reklamu za celý letošní rok podle jarních odhadů ARBOmedia překročí 18 miliard. Míra růstů výdajů na reklamu ale bude zřejmě nižší než ve srovnání s loňským a předloňským rokem. Zatímco loni meziročně výdaje vzrostly o 3,7 procenta, letos by to mělo být o 3,5 procenta.