Fio rozjede půjčky a vylepší internetové bankovnictví

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
12. 9. 2013 7:27
Chceme i nadále udržitelně růst, už 20 let se držíme v zisku, říká šéf pro strategii.
Jiří Vodička.
Jiří Vodička. | Foto: Fio banka

Praha - Mezi plány na další období je „zrovnoprávnění" slovenské Fio banky s českou a doplnění nabídky v roce 2014 o běžné půjčky pro spotřebitele. Bude pak Fio, stejně jako konkurenční banky, obvolávat s nabídkou těchto půjček své klienty? „Víme, že strategie obtěžovat lidi voláním a agresivním prodejem je špatná. Co jiného vymyslíme, o tom nyní přemýšlíme," odpovídá Vodička.

Fio banka právě začala svůj čtvrtý rok na bankovním trhu - poté, co v roce 2010 získala bankovní licenci a od září toho roku do Fio banky spojila družstevní záložnu i burzovní společnost - a skupina Fio již brzy oslaví 20 let na českém trhu. Filozofie skupiny se přitom nemění, roste pomalu, ale trvale.

Nad plán v počtu získaných klientů za rok 2013 se dostane Fio banka. „Jen za prvních osm měsíců roku máme přes 70 tisíc a předpokládám, že naplánovaných sto tisíc můžeme překonat," říká v rozhovoru s online deníkem Aktuálně.cz Jiří Vodička, ředitel pro strategii a marketing.

Aktuálně.cz: Vaším cílem pro rok 2013 bylo získat sto tisíc nových klientů. Budete je mít?

Jiří Vodička: Ano, a předpokládám, že to i překonáme. Jen za prvních osm měsíců roku máme přes 70 tisíc, a to jsme v první polovině roku nedělali žádnou intenzivní televizní kampaň. Nyní jsme to rozjeli, týdenní nárůst klientů je výrazný, a proto předpokládám, že těch naplánovaných sto tisíc můžeme překonat.

A.cz: A jak bude vypadat hospodářský výsledek za rok 2013?

Zatím to nevíme, ale předpokládám, že splníme náš dlouhodobý plán, tedy udržet se ve stabilním, mírném zisku.

A.cz: Myslíte, že překonáte výsledek roku 2012, tedy 80 milionů v zisku před zdaněním?

Filozofií Fio banky není překonat zisk z minulého roku. Chceme i nadále trvale a udržitelně růst, už dvacet let se držíme v zisku. Management tu každopádně není od toho, a hlavně akcionáři to po něm nevyžadují, aby překonal zisk z minulého roku. To je rozdíl mezi námi a bankami, které vlastní zahraniční akcionáři. My opravdu nemáme pevné číslo zisku, které musíme splnit. Akcionáři chtějí zisk, ale jestli bude 50, nebo 90 milionů, to není tak podstatné.

A.cz: Jaké jsou tedy vaše cíle?

Chceme růst a rozšiřovat se co do počtu klientů, rozsahu služeb, případně i lokálně. Naším cílem rozhodně není vydělat miliardu. A pokud něco budeme chtít vydělat, tak jen proto, abychom posílili kapitál a mohli následně více investovat do úvěrů a poskytovat širší služby.

Do úvěrů půjdeme aktivněji

A.cz: A pokud jde o služby,  jaké jsou vaše plány ve střednědobém horizontu?

Určitě chceme více proniknout do poskytování retailových úvěrů - tedy nabídnout té třísettisícové mase, kterou už teď máme, lepší služby v tom, abychom jim poskytli peníze. Zda to bude formou kontokorentu, kreditní karty, spotřebitelského úvěru nebo nějak jinak, to teď ladíme, ale rádi bychom, aby rok 2014 byl v tomto duchu.

A.cz: Čili rok 2014 - Fio se vrhá na spotřebitelské úvěry.

Vrhá je hodně silné slovo. "Začíná se v tom aktivněji angažovat" je správně. Nebude to jako doposud, že máme nabídku kontokorentu, a když si o něj řeknete, dostanete ho. Budeme aktivnější.

A.cz: Budete aktivně obvolávat klienty?

Neděláme to a nechceme to dělat. Chceme to mít „aktivněji" v nabídce. Naše filozofie je taková: vymyslet a nabídnout produkt, který je nejlepší, a vykomunikovat to s lidmi tak, že sami přijdou. Má to historickou genezi. Když Fio začínalo v investičních službách, tak jemu i celému trhu kazily pověst neetické obchodní praktiky některých brokerských firem a zprostředkovatelů. Proto Fio zásadně neprodává agresivně. Nabídneme nejlevnější služby za nejlepší kvalitu a věříme, že lidé přijdou. Osvědčilo se to v investičních službách a aplikujeme to i všude jinde. Proto třeba neprodáváme hypoteční úvěry přes prostředníky.

A.cz: Kolik s tímto přístupem máte prodaných hypoték? Jaký je jejich objem?

Jsou to stovky klientů, nedá se říci, že bychom trhali prodejní rekordy, ale opět platí, že to má dlouhodobý charakter. Myslím, že za jeden, dva roky z toho může být zajímavý objem.

A.cz: To znamená co?

Jednotky miliard, teď to jsou stamiliony korun.

A.cz: Hypotéky nabízíte skoro rok. Když vidíte, jak pomalý náběh mají, neuvažujete s ohledem na chystanou nabídku nových úvěrů o změně prodejní strategie?

Víme, že strategie obtěžovat lidi voláním a agresivním prodejem je špatná. Co jiného vymyslíme, o tom nyní přemýšlíme.

Za pět let můžeme mít milion klientů

A.cz: Fio banka má na rozdíl od ostatních bezpoplatkových bank celkem rozsáhlou pobočkovou síť. Proč ji udržujete, když také kladete důraz na minimální možné náklady?

Je důležitá pro investiční služby, což je dáno historicky. Fio koupilo RM Systém, který měl síť poboček, a ty se dodnes dobře uživí. Přirozeně tak vznikla síť zhruba 80 poboček, která má ekonomické využití a je smysluplná. Ve srovnání s novými bankami jsme schopni nabízet i vklady a výběry hotovosti na pokladnách. Pro mnoho klientů je to stále důležitá služba. Chápu, že pro úplně nový bankovní subjekt je vybudování takové sítě tak drahé, že si to nikdy nedovolí.

A.cz: Budete ji dále rozšiřovat?

Určitě rozvíjet, to znamená zlepšovat pozici stávajících poboček a je pravděpodobné, že otevřeme jednotky poboček v menších okresních městech. Našim lidem na pobočkách zároveň usnadníme administrativu tím, že zásadně zjednodušujeme dokumentaci. Nová rámcová smlouva se vejde na jeden papír A4 - a dáme klientům více možností přes internetové bankovnictví, kde si například mohou zažádat o zaslání platební karty bez nutnosti návštěvy pobočky. Tím našim zaměstnancům dáme prostor, aby se více věnovali klientům a prodeji komplexnějších služeb.

Čtěte také: Jde to i bez poplatků, potvrzuje Fio. Co chystá dál? Bezpoplatková Fio banka vylepšuje platební karty Ušetřete přes tisícovku ročně. Neplaťte za účet v bance

Dále - zatím v Praze a středních Čechách - spouštíme kurýrní služby. Byť máme pobočku v téměř každém okresním městě, tak se chceme dostat i ke klientům, kteří jsou na venkově. Vnímáme také, že ve velkých městech je problém dostat se v provozní dobu na pobočku, tak jim smlouvu dovezeme třeba do práce. Nejde sice přímo o naše vlastní kurýry, ale samotná správa té služby je naše vlastní, takže pokud bychom chtěli, velmi snadno tyto služby můžeme „překlopit" a udělat z nich naše vlastní.

Víc se zaměříme i na Slovensko

A.cz: Co kromě půjček dále plánujete?

Už pracujeme na novém internetovém bankovnictví, cíl je zlepšit intuitivnost a použitelnost. Chceme ho připravit na to, že ve výhledu pěti let můžeme mít i milion klientů, proto by měl být dynamický, aby takový nápor případně zvládnul, takže pracujeme i na vnitřním systému.

Druhá věc, kterou střednědobě chceme vylepšit, je platební styk, především zahraniční. Myslíme i na naše slovenské klienty, plánujeme tam zavést vlastní karty a rozšířit tam nabídku, aby byla téměř identická jako ta v Česku a rozvíjelo se tak Česko i Slovensko paralelně. Dnes je Slovensko trochu pozadu.

A.cz: Znamená to, že se stavem v Česku jste spokojení, a teď nastal čas se zaměřit na Slovensko?

Určitě nastal čas orientovat se na Slovensko, ale není to tím, že by v Česku bylo hotovo. Pořád zde máme domovské zázemí a tady je nejvíce práce. Spíš to bude tak, že to, co uděláme tady, tak zároveň překlopíme na Slovensko.

A.cz: Kolik teď máte na Slovensku klientů?

Řádově to jsou jednotky tisíc.

A.cz: Co konkrétně na tamním trhu nabídnete?

Primárně tam potřebujeme zkvalitnit služby, aby byly stejně dobré jako v Česku. Dáme tam dobrou platební kartu, která bude za bezkonkurenční cenu tak jako v Česku. My tam stále vydáváme karty přes partnera, jako jsme to ještě před rokem dělali v Česku, a nás tento stav dost limituje. Máme na Slovensku také slabou pobočkovou síť, celkově tam jsou tři. Není přitom reálné, abychom v každém slovenském městě měli pobočku, to by nás neuživilo. Využijeme tam ale pravděpodobně nově zavedené kurýrní služby, která ve spojení se čtyřmi, pěti páteřními pobočkami dokáže obsloužit celý trh, a budeme tam schopni získat řekněme desítky tisíc klientů, možná stovku tisíc v horizontu několika let.

Nové banky? Jsem za ně vděčný

A.cz: Na čem Fio vydělává, co vás dostává do zisku?

Hlavním zdrojem výnosů nejsou bankovní poplatky, ale rozdíl mezi úroky na vkladech a na úvěrech. Poskytujeme kromě hypoték podnikatelské úvěry a poskytujeme úvěry našim investičním klientům na obchodování s akciemi. Dalším z pilířů výnosů jsou investiční služby, kdy zprostředkováváme pokyny na burzy.

A.cz: Podíl výnosů z burzovní činnosti je jaký?

Dnes již začínají převládat výnosy z úrokových výnosů na úvěrech, což je dáno přirozeně tím, jak Fio roste v bankovních službách. Zatímco před pěti lety tedy byly výnosy z investování dominantní, teď se to začíná měnit. Držíme ten náš klasický styl, kdy není důvod vybírat poplatky za vedení účtu, za platební styk, to je přirozeně zadarmo, ale vyděláváme na tom, že nám klienti svěřují peníze a my je půjčujeme jiným klientům.

A.cz: Díky čemu jste - na rozdíl od ostatních nových bank - už v zisku?

Myslím, že je to dané filozofií naší firmy. Strategie Fio vypadá zhruba takto: Dokázat banku provozovat s tak nízkými náklady, že se dostaneme do zisku, ale zároveň držet vysoké tempo inovací, tak abychom byli pro klienty atraktivní ve srovnání s jejich stávajícími bankami. Díky tomu jsme měli jako první v Česku internetové bankovnictví, ale i smartbanking a získáváme ocenění nejdynamičtější banka nebo bankovní inovátor roku.

A.cz: Jak vážnými konkurenty jsou pro vás nové banky?

Já jsem za ně hrozně vděčný.

A.cz: Proč?

Bez nich by se nám nikdy samotným nepodařilo rozhýbat tak masovou migraci klientů z velkých bank. S jedním marketingovým rozpočtem bychom nikdy nedokázali otevřít diskuzi o tom, proč to Fiu, Air Bank, mBank, Zunu jde levněji a proč další banky jsou drahé. Tím se vytvořil nějaký mediální prostor, který nutí lidi k zamyšlení, aby něco dělali. Výsledkem je, že migruje třeba pět tisíc klientů týdně z velkých do malých bank. A já jsem rád, že třetina z nich jde právě k nám.

A.cz: Paradoxně tedy s nimi máte více nových klientů?

Ano, se vstupem Air, Equa a Zuno Bank se výrazně zvýšil příliv klientů. Samozřejmě nám pak pomáhá, že máme silnější síť poboček, že jsme česká banka, že nulové poplatky držíme dlouhodobě, a to je něco, proč k nám noví lidé jdou.

 

Právě se děje

Další zprávy