Praha - Stále častěji podléháme stádovitému chování, pokud nakupujeme.
První, kdo s tímto konceptem využívaným i v marketingu přišel, byl v roce 2003 jistý Mark Earls. Naopak nejnovější data potvrzující, jak důležité jsou pro nás při nakupování zkušenosti jiných, poskytl internetový srovnávač cen Heuréka.
Ten spolu s agenturou NMS Market Research zjistil, že až 93 procent lidí si před nákupem v e-shopu přečte uživatelskou recenzi. Právě proto, aby zjistili, jaké zkušenosti s obchodem nebo se zbožím mají jiní.
"Uživatelská hodnocení a recenze jsou pro čtvrtinu Čechů na internetu na prvním místě při výběru e-shopu. Stejnou váhu má pro uživatele také předchozí vlastní zkušenost s daným obchodem. Silnější faktor je jen cena, která zůstává pro 30 procent zákazníků na prvním místě při výběru obchodu," citovala agentura ČTK Michala Osuského z NMS Market Research.
Není to žádná novinka a dokonce je zhusta využívaná těmi, kteří mají na starosti nám určitý produkt vnutit (prodat). Zmíněný Mark Earls představil už před deseti lety moderní teorii, kterou pojmenoval Reklama pro stádo. „Od té doby začal reklamní průmysl akceptovat představu, že lidé jsou skupinou určitého druhu zvířat. Úspěch tohoto konceptu pak posílil ještě Facebook," napsal v pátečním vydání deníku Insider expert na marketing a publicista Daniel Köppl.
Proč máme raději coca-colu?
Lidé mají vrozený stádní instinkt a jako jednotlivci tíhnou k chování pod diktátem širší skupiny. Následujeme dav jako takový.
"Proto raději vstoupíme do přeplněné restaurace nežli do prázdné a dáme přednost coca-cole před pepsi bez ohledu na to, která nám ve skutečnosti chutná více," dodává Köppl.
Nedávno mělo 14 tisíc respondentů hodnotit písně stahované z webové stránky Music Lab. Zatímco někteří respondenti viděli pouze jména písní a hudebníků, jiní viděli i údaje o tom, kolikrát byly písně staženy předchozími účastníky studie. Opět se tu ozvaly naše stádní instinkty: když lidé viděli, co si ostatní stáhli, bylo zcela jasné, že se nejoblíbenější písně staly ještě oblíbenějšími.
O tom, zda znalost lidského chování využívají e-shopy například k tomu, aby na internetu samy o sobě uváděly příznivé recenze (nebo zda totéž činí výrobci), se zatím žádná relevantní studie nezmiňuje.
BYZNYS v deníku Insider:
Jsme spíš smečka než stádo. Chování v digitálním světě - čtěte analýzu Daniela Köppla