Brno - Rostoucí počet lidí, kteří mají potíže se splácením svých dluhů, ale i větší informovanost o místech, kde lze získat radu i pomoc. Z těchto dvou důvodů v posledním roce neustále přibývá lidí, kteří se obracejí na bezplatné poradny pro ty, kdo se dostali do dluhové spirály nebo ji právě začínají roztáčet.
"V prvním roce existence, tedy před dvěma lety, jsme na naší bezplatné lince přijali pět tisíc hovorů. Loni jich bylo 28 tisíc. Podle našich zkušeností ale nejde tolik o vliv krize. Statistiky ukazují, že s prosbou o radu se na nás nejčastěji obracejí lidé, kteří pociťují předlužení déle než tři roky," upozorňuje ředitel bezplatné Poradny při finanční tísni David Šmejkal.
Určitý podíl na rostoucím počtu případů však vidí i v ekonomické krizi - nejčastějším důvodem, proč lidé přestanou své dluhy zvládat, je totiž ztráta zaměstnání.
Největším strašákem je pro dlužníky exekuce. Desítky lidí se právě proto obracejí na tři pracoviště poradny, kterou zřídila Exekutorská komora České republiky v Praze, Brně a Plzni.
"Zájem o právní rady z oblasti exekucí rozhodně neklesá. Je tak velký, že na schůzku s poradci objednáváme až měsíc předem. Co je ale důležité, že se na nás stále častěji obracejí nejen ti, kterým hrozí exekuce, ale i jejich rodinní příslušníci - ať už manželky, děti nebo rodiče. Je to mnohem lepší přístup než dřívější snaha dluhům uniknout útěkem," komentuje zkušenosti mluvčí Exekutorské komory Monika Zajícová.
Raději poradit včas než platit exekutora
Návod, jak se dluhům vyhnout nebo kde hledat pomoc, má na svých stránkách od minulého roku například i Česká spořitelna. Spolu s dalšími čtyřmi velkými bankami je partnerem bezplatné Poradny při finanční tísni, ale na svých internetových stránkách nabízí klientům i rubriku Podaná ruka.
Přestože mezi tématy jsou i rady související se ztrátou blízké osoby, která je klientem České spořitelny, první místo na seznamu má položka "co dělat, když nemůžete splácet úvěr".
"Ke klientům, kteří se dostali do potíží se splácením, jsme se vždy stavěli vstřícně - pokud se na nás klient obrátí a chce situaci řešit, vždy společně hledáme taková řešení, která mu pomohou toto problematické období zvládnout," uvedla Pavla Langová z tiskového centra spořitelny. Dodala, že v poslední době počet nesplácených úvěrů už neroste.
Řešit problém dřív, než je čas volat exekutora, se snaží i nebankovní společnost Cetelem. Téměř rok nabízí vlastním klientům, kteří se dostali do potíží, radu odborníka. Důvod je jasný - počet klientů, kteří žádají o trvalé snížení svých splátek, za první čtvrtletí vzrostl. Vliv krize je na tomto zvýšení dobře patrný - zvýšil i počet těch, kteří se dostali do problémů po ztrátě zaměstnání.
"Naší snahou je pomoci klientovi dříve, než se jeho situace stane problematická. Snažíme se rovněž řešit i případy klientů, kteří se obrátili na oddlužovací společnosti s mylnou představou toho, že je dokážou vyvést ze spirály dluhové pasti," uvedl Dušan Zenáhlík, ředitel Správy vymáhání pohledávek Cetelem.