Dárkové poukazy 'na rok' jdou k soudu

Dušan Klimeš
28. 3. 2007 12:10
Praha - Sdružení obrany spotřebitelů se poprvé dovolává u Nejvyššího soudu. Nelíbí se mu dárkové poukazy, kterým po čase vyprší platnost.
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Vedení je připraveno jít až do Lucemburku.

Někteří obchodníci po uplynutí doby platnosti totiž odmítají daný poukaz přijímat. Zároveň ale neproplácí zpět peníze, které za něj dostali.

Takovým případem je i internetový obchod KASA.cz, na který Sdružení obrany spotřebitele (SOS) podalo žalobu. U dvou soudů nižší instance prohrálo, podalo proto dovolání k Nejvyššímu soudu.

"Je to poslední opravný prostředek. Pokud nevyjde ani ten, jsme rozhodně připraveni vést tento spor až k Evropskému soudnímu dvoru," uvedla pro deník Aktuálně.cz tisková mluvčí SOS Ivana Picková.

Kasa.cz se ale proti postupu SOS ohrazuje.

"Jde o uměle vyvolaný problém. Spokojenost zákazníka je naší jedinou prioritou, proto všechny vydané dárkové poukazy přijímáme a vždy jsme přijímali i po uplynutí jejich splatnosti. Nezaznamenali jsme v celé naší historii obchodního centra KASA.cz jedinou stížnost zákazníka na nemožnost uplatnit dárkový kupón," říká Martin Kasa, ředitel společnosti.

Foto: Kasa.cz

Německý precedens

Sdružení poukazuje na to, že v sousedním Německu již byl podobný spor řešen; tamní soudce vyřkl ortel ve prospěch zákazníka, který měl být podle něj krácen na svých právech.

Argumentace německého soudu se zakládala na předpisech, které byly převzaty z evropských směrnic o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách.

"Členské státy EU by přitom zásadně měly vykládat a aplikovat normy evropského práva jednotně. Pokud se takového postupu nelze dovolat u národních soudů, pak soudní zárukou zajišťující jednotné dodržování evropského práva je rozhodování Evropského soudního dvora," uvádí Sdružení obrany spotřebitele.

"Nezávislé soudy nám již opakovaně daly za pravdu a neshledaly žádná kroky, které by poškozovaly práva našich zákazníků. Poukaz SOS na rozhodnutí německého soudu je nerelevantní, protože u západních sousedů jsou spotřebitelské vztahy upraveny zcela jinak, než v České republice a nelze je proto bezhlavě aplikovat na tuzemský právní řád," říká Martin Kasa.

Dárkové certifikáty vydávají například i obchody stružené pod Internet Mall, tedy konkurence Kasa.cz. A systém mají nastavený velmi podobně.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Náš systém funguje tak, že zákazník - vlastnící dárkový certifikát - na něj může nakoupit i po skončení jeho platnosti, případně pokud nebude chtít nakoupit, tak mu automaticky a bezplatně vystavujeme certifikát nový," řekl deníku Aktuálně.cz tiskový mluvčí Michal Pobežal.

Nic proti slevám

Sdružení ale nenapadá samotné časové omezení dárkových certifikátů.

"Po uplynutí doby, na kterou byl omezen, jsou smluvní strany povinny si vrátit již realizovaná plnění, tedy v tomto případě vrátit zaplacenou částku," uvádí právní zástupkyně SOS Soňa Adamová.

Zároveň je podle ní důležité striktně oddělit dárkové certifikáty, které jsou dopředu zaplaceny, a například slevové kupony, které obchodníci bezplatně nabízí. Zde nedošlo k žádnému plnění a je jen na zákazníkovi, zda ho využije, či nikoli.

"Obdobným případem jsou například permanentky do fitness, skipasy na vleky, či předplatné na kulturní akce.V těchto případech totiž ve skutečnosti k poskytnutí plnění ze strany obchodníka dochází - lyžařský vlek jezdí, představení je odehráno. Je na vůli spotřebitele, zda nabídnutou službu využije," upřesňuje Adamová.

 

Právě se děje

Další zprávy