Cosmopolitan si vylámal zuby na českém Kosmodisku

Tomáš Fránek
29. 1. 2008 12:08
Časopis prohrál boj o ochrannou známku Kosmodisk

Brno - Jsou názvy Kosmodisk a Cosmopolitan pro zákazníky jedno a totéž? A ohrožuje značka zdravotní pomůcky známé z teleshoppingu zájmy amerického vydavatele světoznámého časopisu?

To vše musel rozhodnout český Úřad průmyslového vlastnictví.

Americké společnosti Hearst Communications, která má zapsanou a chráněnou mezinárodní známku pro svůj časopis Cosmopolitan se totiž nelíbilo označení Kosmodisk, které si chtěla nechat chránit v Česku italská společnost Studio Moderna.

Cosmo je Kosmo a škodí

Celý spor se přitom točil kolem výrazu Cosmo/Kosmo. Podle amerického vydavatelství použití tohoto výrazu u výrobku Kosmodisk může vést k tomu, že si lidé mohou myslet, že jde o výrobek americké společnosti. A to firmu poškozuje.

Američané argumentovali tím, že kromě samotné známky Cosmopolitan mají zaregistrovány i další značky jako třeba Cosmo Tv, Cosmo Girl nebo Cosmopolitan Cafe.

Úřad ale námitky firmy neuznal. "Druh spotřebitelů je naprosto odlišný. Výrobky se známkou Kosmodisk zmírňují nebo odstraňují bolesti zad, a jsou proto určeny těm spotřebitelům, kteří s nimi mají problémy, ať již v důsledku věku, nebo v důsledku sedavého či fyzicky náročného zaměstnání nebo fyzické kondice," rozhodl šéf úřadu Karel Čada.

Zákazníci si tak obě známky podle úřadu budou jenom velmi obtížně plést. "Nejsou splněny podmínky nutné pro existenci pravděpodobnosti záměny," uvedl úřad ve svém rozhodnutí.

Cosmopolitan patří mezi nejčtenější ženské časopisy na světě, prodává se ve sto zemích a vychází ve 34 jazycích.

Boj giganta s miláčkem

A vydavatelství Hearst je jedním z největších světových vydavatelství, kromě Cosmopolitanu vydává například časopisy Esquire a Harper's Bazaar, investuje také do televize a internetu.

V Maďarsku kosmodisk propaguje olympionik Csollany
V Maďarsku kosmodisk propaguje olympionik Csollany | Foto: www.kosmodisk.hu

Kosmodisk je masážní pás proti bolestem zad. V Česku se prodává především zásilkovým způsobem, propaguje se v teleshoppingu. Reklamu mu dělá například herečka Naďa Urbánková.

"Kosmodisk neboli miláček, jak já říkám, je součástí mého života bez bolestí zad," uvádí Urbánková na webu propagující výrobek.

Kosmodisk před třemi roky testovala MF Dnes a podle odborníků z Kliniky rehabilitačního lékařství Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a Ortopedické kliniky dětí a dospělých v Motole není reklama na tento pás korektní.

Podle lékařů nejde rozhodně o výrobek, který by pomáhal všem pacientům s bolestmi zad.

 

Právě se děje

Další zprávy